אם יש בידיכם רכב, אתם מחויבים על ידי משרד התחבורה בביטוח חובה עליו. איפה תשיגו מחיר טוב? איפה תשיגו כיסוי מירבי והאם קיים בכלל כזה דבר? מה זה בכלל ביטוח חובה? הנה כל הפרטים:
ביטוח חובה – מה זה?
ביטוח חובה הוא ביטוח שכל נהג חייב להחזיק בו, ובתוקף, כחוק שקבע משרד התחבורה, וזאת בניגוד לביטוח מקיף וצד ג' שהם לא הכרחיים על פי חוק, אם כי מומלצים מאוד בלי קשר. ביטוח חובה מכסה עבורכם עלויות של טיפולים רפואיים או טיפול במוות חס ושלום, במידה ונגרמה תאונה באשמתכם שבה יש נפגעי נפש.
אם פגעתם בעמוד של תמרור, זה לא מכוסה, ואם הפגיעה ברכב אחר כופפה לו את הטמבון, זה לא מכוסה; במידה ומישהו חס וחלילה (אתם, נהג אחר, הולכי רגל או עוברי אורח במקום התאונה) נפצע, נפגע או נהרג במהלך התאונה – ביטוח חובה נכנס לתוקף ומופעל כדי לספק עבורכם הגנה וכיסוי עלויות.
כלכלית ומדינית, ניתן לראות בביטוח חובה מעין מס המוטל על כל בעל רכב ונהג בישראל, שכן כולם מחוייבים לשלם אותו במידה והם מחזיקים רכב, למרות שמדובר במס שנגבה על ידי חברות ביטוח פרטיות ולא על ידי המדינה.
מה עם המחיר של ביטוח חובה: יש על מה לדבר?
בוודאי שיש! המדינה מעודדת תחרות בענף, במיוחד מאחר ומדובר בביטוח חובה אך היא לא זו שנהנת מהכסף שהענף הזה מכניס, אלא חברות פרטיות שמספקות את השירותים לאזרחים. ראשית, יש סוג של רגולציה, או לפחות כללים מסויימים, אותם המדינה מכתיבה לחברות הפרטיות.
ביניהם, במידה ואתם נהנים מרכב חדיש עם אמצעי הגנה וזהירות מתקדמים כמו לדוגמא בקרת יציבות, מערכות התראה, מערכות בלימה אוטומטית למניעת תאונות, מובילאיי ודומיו וכדומה, אתם זכאים להנחות בביטוח החובה מול החברה המבטחת.
זה לא מפתיע, שכן הלכה למעשה באמצעות כל המערכות האלו הסיכוי לתאונה יורד, הסיכון שנוטלת על עצמה חברת הביטוח יורד, ולכן מגיע לכם מחיר טוב יותר. בנוסף, ביטוחי חובה נרכשים לעיתים מחברות הביטוח בצורה קבוצתית, לדוגמא כאשר אתם עובדי חברה גדולה ומקבלים את הרכב כחלק מהטבות העבודה שלכם – המעסיק שלכם משלם את ביטוח החובה והוא בעל מינוי מועדף מול חברות הביטוח כחלק מהסכם ביטוחי של קבוצה מאוגדת. בכאלו מקרים, אתם יכולים להנות מדמי ביטוח חובה מסובסדים במידה והוא דורש מכם החזרים על ביטוח החובה.
בשנים האחרונות, חברות הביטוח החלו לפרסם ביטוחי רכב עם קריצה לנהגים זהירים.
חברות רבות מציעות החזר חלקי תשלומים בדי עבד, או הטבות על תשלומים עתידיים, לנהגים זהירים שכמות עבירות התנועה והתאונות שעשו היא נמוכה או לא קיימת במשך מספר שנים.
גם במקרה הזה, מאחר ותוייגתם כנהגים זהירים, הסיכוי שתעשו תאונה נמוך יותר והסיכון יורד מחברת הביטוח, ולכן מגיע לכם הלכה למעשה מחיר טוב יותר.
כמו בכל שירות, אני מעודד אתכם לבצע סקר שוב, להתמקח ולנהל משא ומתן בריא מול חברות הביטוח. אתם תגלו שהן גמישות מאוד בנושא העלויות של מחירי ביטוח חובה, וביטוחי רכב בכלל.
שימו לב – כדי לעודד תחרות על פי חוק, אסור לחברות הביטוח להתנות רכישת ביטוח מסוג חובה עם רכישת ביטוח מקיף או צד ג' באותה החברה, אתם רשאים לפצל ביטוחים. נהגים שמבטחים בנוסף לביטוח החובה גם ביטוח מקיף או צד ג', יש להם כח גדול יותר מול חברת הביטוח, והם יכולים לדרוש כחלק מהמשא ומתן מחיר טוב יותר עבור כלל הביטוחים יחד.
בשנים הקרובות צפויות להיכנס תקנות נוספות וחדשות, שיאפשרו הוזלה במחירים. ביניהם, פרמטרים נוספים שיאספו מהלקוח בעת רכישת הפוליסה ויש באפשרותם להוזיל את הפרמיה החודשית, שתפקידם לאתר טוב יותר נהגים זהירים ואחראיים.
כמו כן, תעודות הביטוח כבר החל מהזמן הקרוב יהפכו להיות דיגיטליות, מה שיקל על הנהגים המבוטחים לעבור בין חברות ויוריד מהם את העומס הביורוקרטי שבהתעסקות וברכישת פוליסת ביטוח, וגם הנתונים יוצגו באופן דיגיטלי, נוח ופשוט, וכך יוכל המבוטח לוודא על מה בדיוק הוא משלם ושהוא משלם על הביטוח המתאים ביותר עבורו.
אל תשחקו עם החוק – לא נוהגים ללא ביטוח חובה!
נהגים שמתכננים לסמוך על המזל שלהם ולא לבטח את עצמם בביטוח חובה – קודם כל, אתם מתעסקים עם החוק. נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה והעונשים על מי שנתפס כבדים מאוד. שנית, במידה וחס ושלום תתרחש תאונה, כל עלויות התיקון יפלו עליכם במידה ואתם גרמתם לתאונה, ובהמון מקרים, מאחר ואין בידיכם ביטוח חובה, לפעמים אשמתכם תצורף למקרה גם אם בפועל לא מדובר באשמה ישירה שלכם.
מכה קטנה ברכב אחר? הפרדו ממאות שקלים. מכה קצת יותר רצינית? אלפי שקלים נפלו לטימיון.
תאונה קשה (אני מקווה שכולם בריאים ושלמים!) או טוטאל לוס? עשרות אלפי שקלים לתשלום. זה פשוט לא משתלם, בעבור תשלום תלת ספרתי שנתי, להסתכן בתשלום של עשרות אלפי שקלים במידה וקרה משהו. קיימים רוכבים רבים על כלי רכב דו גלגליים שנמנעים מביטוח חובה, ביטוח חובה עבור כלי תחבורה אלו יקר במיוחד שכן הסיכון להיות מעורב בתאונה גדול פי כמה מאשר הסיכוי להיות מעורב בתאונה עם כלי רכב סטנדרטי.
מאוד לא מומלץ, שלא לומר אפילו לא אחראי בעליל. לדעתי, אם אין לכם אפשרות לשלם דמי ביטוח חובה, כנראה שאתם לא אמורים להחזיק ברכב או כלי תחבורה כלשהו מכל סוג מלכתחילה.
דעו את זכויותיכם – באילו מקרים החוק יקל עמכם כאשר נהגתם ללא ביטוח חובה?
בחלק מהמקרים, החוק יקל על נהגים שנוסעים ללא ביטוח חובה. במידה והתאונה לא נגרמה באשמתכם, תוכלו לתבוע את בעלי הרכב או הרכבים של הגורמים לתאונה, ועל ידי כך, לא תהיה בעיה עם כך שאין ברשותכם ביטוח חובה.
כאמור, לפעמים חברות הביטוח ינסו לעשות מניפולציות כדי "להדביק" את אשמתכם לתאונה הספציפית, מאחר ואין לכם ביטוח חובה בתוקף, והן גם עשויות להצליח. אם אתם נוהגים ברכב שאינו שלכם, הוא ברשותו של מישהו אחר, ולא ניתן להוכיח שידעתם שהרכב אינו מכוסה בביטוח חובה, ניצלתם! בכאלו מקרים בדרך כלל עלויות התיקונים והנזק יגיעו ישירות לבעל הרכב שנתן לכם לנהוג ברכב ללא ביטוח חובה, ולא עדכן אתכם על כך מראש.
עונשים בגין נסיעה ללא ביטוח חובה
נהג שנתפס נוהג ללא ביטוח חובה, ביטוח לא תקף או ביטוח שאינו מתאים, יענש ויקנס בהתאם לחומרת המקרה הספציפי ועל פי כמות וחומרת עבירות התנועה שלו מהעבר. אם אותו נהג נעצר מלכתחילה כשהוא מבצע עבירת תנועה, העובדה שהוא נוהג ללא ביטוח חובה תגדיל את חומרת העבירה הספציפית. ברוב המקרים, לא רק קנס כספי אלא גם הזמנה למשפט תלווה, ואי הגעה שוות ערך להודאה באשמה. במקרים חריגים אפילו ישלל הרישיון של הנהג העבריין.
נהיגה ללא ביטוח חובה היא לא מסוכנת רק עבור העבריין הנוהג ללא ביטוח, אלא גם כלפי הסביבה. מדובר בפעילות לא אחראית ושגויה בבסיסה. כל מי שעובר על החוק ונוהג ללא ביטוח חובה, חשוף לקנסות גדולים ולתביעות במידה ויתרחש אירוע תאונה חס וחלילה, העלויות הן לא בשמיים וזה מאוד חשוב לא לנסות ולתמרן את המערכת, בסופו של דבר – צוחק מי שצוחק אחרון.