ארנפלד סוכנות לביטוח

זכויות בקרנות הפנסיה לידועים בציבור

קרן הפנסיה שלנו היא הביטחון שלנו לתקופת ההזדקנות שלנו. כולנו יודעים שהיום אנחנו מפרישים לקרן הפנסיה סכומי כסף שבמרוצת השנים אמורים להפוך לסכום משמעותי שיאפשר לנו לקיים חיי פרישה ראויים ואף טובים.

אך לא רבים יודעים שכמידה ובן/בת הזוג נפטרים, קצבת הפנסיה ממשיכה להתקבל על ידי בת/בן הזוג שנותרו בחיים. אבל הדבר היה קצת יותר מסובך לידועים בציבור.

 

חלוצי הפנסיה לידועים בציבור

עד שנת 2018 ההגדרה לבן זוג לצורך ההכרה של קרן הפנסיה הוגבלה לבני זוג נשואים בלבד. עד אותה עת זוג שחיי את חיו בצורה של ידועים בציבור לא היה זכאי לקבל את קרן הפנסיה של בן זוגו המנוח וזאת למרות העובדה שהזוג חיי ככל זוג נשוי ובפועל ההפרשות לקרן הפנסיה נעשו מהמאזן הכלכלי הזוגי שלהם.

השינוי קרה בזכות זוגתו של אריק ניסן, סגן ראש העיר לשעבר בבאר שבע. ניסן התאלמן מאשתו ובמשך העשור האחרון לחיו חי חיים משותפים מלאים עם זוגתו החדשה. עם זאת, הזוג החליט שאינו רוצה להתחתן והסתפק בחיים התור ידועים בציבור.

כניסן נפטר, זוגתו רצתה לקבל את הפנסיה של בן זוגה המנוח, כפי שמגיע לכל בת זוג במצבה. אך היא קיבלה סירוב היות ולכך ונאלצה להגיע לתביעות כנגד קרן הפנסיה וקרן הגמלאות של ניסן.

לבסוף ובזכות ההבנה של הגורמים שייצגו את המדינה, שונתה ההלכה (שהייתה בתוקף מאז שנת 1984) ואושר כי בן זוג של הנפטר יכלול גם ידועים בציבור.

 

המצב כיום

כיום כמו כל היבט בחייהם של ידועים בציבור, המצב לא הוסדר במאת האחוזים עם כי, במידה ובן הזוג מוכיח את היותו ידוע בציבור של המנוח הוא זכאי לזכויות הפנסיוניות. כמובן שגם כאן ישנם סייגים ואורך השנים עלו תלונות כי נדרש לפתוח הליך משפטי בבית הדין לעבודה ובו להוכיח את היות הזוג ידועים בציבור.

ואכן כמו כל תחום אחר מבחינת הקונצנזוס הישראלי, קיימת מלחמה למסד בחוק את זכויות הידועים בציבור. הדרך לקבלת זכויות שוות לאלו של זוג נשוי הוא עוד ארוך אך ברור כי עברנו כברת דרך ארוכה.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.