ארנפלד סוכנות לביטוח

המסלקה הפנסיונית – סדר בעולם הפנסיוני

"המסלקה הפנסיונית" הוא השם שהודבק לפרוייקט מהפכני אותו יזם משרד האוצר, הוא מאפשר לציבור לצפות במידע מקיף וכולל בנוגע לכלל חסכונות הפנסיה המפוזרים שלהם בדו"ח אחד מסודר ומאוחד. המידע המאוחד מגיע מיותר מ-100 חברות ביטוח ובתי השקעות. בדרך כלל, הוצאת הדו"ח מהמסלקה הפנסיונית הוא השלב הראשון לפני שמקבלים ייעוץ פנסיוני, כך שהיועץ הפנסיוני שלך יוכל לצפות בכלל המידע וכך מתאפשר לו מתן ייעוץ מקצועי ויעיל. הדו"ח שמתקבל מהמסלקה הפנסיונית יכיל מידע מרוכז לגבי סכומי צבירה, פירוט הביטוחים שיש ברשותכם, תשואות, וכמו כן דמי הניהול אותם אתם משלמים, דו"ח זה יעשה לכם סדר בעולם הפנסיוני הכה מבלבל אך החשוב לכם.

 

המסלקה הפנסיונית זמינה עבור כולם באינטרנט תמורת סכום סמלי, ולאחר תהליך רישום וזיהוי תוכלו לצפות במידע תוך מספר ימים בודדים. כאשר אתם מוציאים בקשה להפקת דו"ח פנסיוני שכזה, הבקשה, דרך פורטל האינטרנט המדובר, עוברת לכלל חברות הביטוח, והן צריכות לספק תשובה לבקשת המסלקה הפנסיונית ומעדכנות את כל הנתונים לגביכם אליה.

המסלקה הפנסיונית מזהה אתכם לפני הבקשה לקבלת המידע, אך אם תרצו שהיועץ הפנסיוני שלכם יעשה את כל התהליך עבורכם, תוכלו גם ליפות את כוחו ולאפשר לו לשלוף את המידע בעצמו באמצעות מספר פרטים מזהים. במידה וקיבלתם פניה מיועץ פנסיוני (גם אם יש לכם אחד כבר ומדובר במתחרה שלו, וגם אם עדיין אין לכם אחד) שהוא מעוניין לבדוק עבורכם את דמי הניהול והמפרט של הפנסיות שלכם, מומלץ לזרום ולאפשר לו להריץ בדיקה ולהפיק עבורכם את הדו"ח, אחרי שוידאתם כי מדובר ביועץ פנסיוני אחראי, אמין ומקצועי. הוא יוציא עבורכם את הדו"ח ויספק לכם המלצות או יצביע על כשלים או נקודות תורפה בחסכונות הפנסיוניים שלכם, וחוות דעת שכזו בדרך כלל ניתנת לכם חינמית או כמעט חינמית, אלא אם תחליטו להמשיך וליישם את ההמלצות באמצעות אותו יועץ פנסיוני.

 

האם המסלקה הפנסיונית מהווה עבורי סכנה או שעליי לחשוש?

מתנגדים רבים למסלקה הפנסיונית נאחזים בעיקר בטיעון סביב אבטחת המידע. המסלקה הפנסיונית היא מיזם מבורך שעוזר לציבור ובא לרשותו, כל עוד מידע פרטי ואישי בנוגע לציבור נחשף לעיניים הלא נכונות. תהליך האימות שעוברים מול המסלקה הפנסיונית כאשר מגישים בקשה למידע הוא מחמיר וקפדני, ומכיל שאלות אימות רבות כולל הזנה של מספר כרטיס האשראי (לא לצורכי תשלום אם כי לצורכי זיהוי – באמצעות מספר כרטיס האשראי, המסלקה הפנסיונית מוודאת שהאדם שמבקש את המידע מזוהה לפי מספר האשראי שלו). במידה ומישהו אחר (לרוב – יועץ פנסיוני או בן משפחה קרוב) מבקש להוציא את המידע בשמכם, תאלצו לייפות את כוחו בכתב ולפי הליך מסודר בלבד לפני שיזכה לצפות במידע. לאחר שהפקתם את המידע דרך המסלקה הפנסיונית – המידע אינו נשמר במאגר המסלקה. המסלקה הפנסיונית רק מוציאה בקשה לקבלת מידע דרך כל חברות הביטוח, מאחדת ומרכזת את כל המידע המתקבל לכדי דו"ח אחיד, מגישה לכם את הדו"ח ולאחר שבוע המסלקה תמחק את המידע שקיבלה אודותיכם. הדו"ח שתקבלו הוא ענייני ועובדתי, ללא הבעת עמדה, דיעה או ייעוץ בנוגע לשינויים, תוספות או ביטולים שמומלץ שתעשו בחסכונות הפנסיוניים שלכם. כדי לקבל חוות דעת מקצועית חובה להגיש את הדו"ח ליועץ פנסיוני שיעבור עליו, יסקור אותו, ויספק המלצות.

 

המסלקה הפנסיונית – סדר בעולם הפנסיוני

המסלקה הפנסיונית באה לעשות סדר בעולם הפנסיוני ולהביא את נושא השקיפות לציבור לכדי רמות חדשות. במשרד האוצר הבחינו בכך שהבורות בקרב הציבור היא רבה, אזרחים רבים סובלים מתוכניות פנסיה גרועות ויקרות, כאלו שלא מתאימות להם כלל, ושהנושא חייב טיפול מיידי. בעקבות הבלבולים סביב הנושא בקרב הציבור הרים משרד האוצר את מייזם המסלקה הפנסיונית, ואף שיווק וקידם אותו ודאג להביא אותו לידיעת הציבור כדי שישתמש בו כמה שיותר ובתבונה. המסלקה הפנסיונית הוא פרוייקט שכולנו אמורים להודות על מזלינו הטוב שנוצר, הוא מאפשר לנו קיצור דרך משמעותי כאשר אנחנו רוצים לקבל מידע נרחב ומקיף לגבי כל תוכניות הפנסיה שקיימות עבורינו. המון פעמים אנחנו עוברים בין מקומות עבודה, תוכניות הפנסיה שלנו משתנות ונערמות, ואנחנו אפילו לא יודעים מה יש לנו, כמה ולמה. המסלקה הפנסיונית באה לעשות סדר בבלאגן ולאפשר לנו לברר בדיוק מה יש לנו, כמה ולמה, בבקשה פשוטה ומהירה אחת ותוך זמן קצר של כמה ימים.

למעשה, אם עדיין לא הוצאתם דו"ח פנסיוני מהמסלקה הפנסיונית ואתם רק עכשיו מתעדכנים בנושא הזה לראשונה, מומלץ בחום כי תכנסו לאתר  ותגישו בקשה להפקת המידע כבר עכשיו. את הדו"ח שיגיע אליכם העבירו לאיש מקצוע עליו אתם סומכים או לכל הפחות סקרו היטב בעצמכם. אם נדרשים שינויים אל תהססו לפנות לחברות הניהול ולבקש את השינויים מיד – ניתן לחסוך כסף רב בדמי הניהול שאתם משלמים ולמטב את תוכניות הפנסיה שלכם משמעותית בכמה שיחות טלפון פשוטות ומהירות.

 

המסלקה הפנסיונית – רק טוב?

המסלקה הפנסיונית הוא לא פרוייקט נטול חסרונות. בדצמבר 2019 המסלקה הושבתה למשך כשבוע בעקבות תקלה טכנית, מה שתקע את כל ציבור החוסכים ויועצי הפנסיה שלהם בלי אפשרות לקבל את המידע. המדינה מחייבת כל יועץ פנסיוני לעבוד מול המידע מהמסלקה הפנסיונית כאשר הוא מספק שירותי ייעוץ ללקוח, וכשפעולתה מושבתת לשבוע כך גם כל יועצי הפנסיה תקועים בלי אפשרות לייעץ באותו שבוע ללקוחותיהם, על אחת כמה וכמה אם מדובר בלקוח חדש או לקוח שמבקש שינויים יזומים בפנסיות שלו.

המסלקה הפנסיונית נכון לעכשיו הוא הגורם היחיד שיכול לספק דו"ח מקיף בנוגע לחסכונות הפנסיוניים של כל אדם ואדם ולבצע סדר בעולם הפנסיוני ולמרות שמדובר בפרוייקט ממשלתי מטעם משרד האוצר, הוא עדיין היחיד בתחומו ואין לו תחרות או תחליפים. ישנה ביקורת רבה שנשמעת על הנושא הזה, ביקורת שהתחזקה במיוחד כאשר המסלקה לא עבדה בתחילת דצמבר 2019 כאמור. כלכלנים ומביני עניין רבים ממליצים בחום להקים גוף נוסף שיוכל לספק דו"ח פנסיוני מקיף ומלא לכל אדם ודורש, כדי שיהיה תחליף למסלקה בעת תקלות, וכדי שהמסלקה לא תהפוך להיות סוג של מונופול בעניין.

בנוסף, יש את כל נושא אבטחת המידע, נושא רגיש ובעייתי. המידע שהמסלקה יכולה להוציא עבור כל אדם הוא אישי ורגיש מאוד – מידע בנוגע לחסכונות הפנסיה שצבר במרוצת השנים. נכון, המסלקה הפנסיונית משתמשת בהליך זיהוי ארוך ומאובטח שכולל המון פרטים מזהים וצורך להקיש את מספר כרטיס האשראי להזדהות, אבל כמו שאומרים – כל חכם, יש יותר חכם ממנו. המידע שהמסלקה הפנסיונית מסוגלת להפיק עדיין לא נוצל לרעה על ידי גורמים זדוניים, אבל לדעתי זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. המסלקה הפנסיונית שומרת את הנתונים ל-7 ימים בלבד כפי שנאמר, ובמהלך 7 הימים האלו מישהו שאתם לא רוצים או מעוניינים שיקבל מידע אישי ורגיש כל כך אודותכם עשוי להגיע למידע, וגם מעבר ל-7 הימים האלו, בהחלט יתכן מצב שלפיו מישהו יכול להשיג את כל פרטי הזיהוי שלכם, להזדהות מול המסלקה ולקבל את המידע במקומכם.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.