ארנפלד סוכנות לביטוח

קרן ההשתלמות וקופת הגמל במסלול מחקה מדד S&P500

אם אתם מחפשים מסלול השקעה חדש, שכולל תשואות גבוהות, יחד עם יציבות משמעותית, בואו והכירו את מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500. בשנים האחרונות אופציית ההשקעה נפתחה גם דרך בתי השקעות ישראלים, כמו מיטב דש, מור בית השקעות והלמן אלדובי. במאמר שלפניכם, ריכזנו את כל המידע שחשוב שתכירו לפני תחילת ההשקעה.  

 

מהו מדד S&P 500

המדד הבורסאי S&P 500 הוא מהוותיקים והמפורסמים ביותר בעולם.

המדד, שהחל את דרכו כבר בשנות ה- 50 של המאה הקודמת, כולל כיום מניות של 489 חברות אמריקאיות ועוד 11 חברות שאינן אמריקאיות. כלל החברות הן חברות ציבוריות הנסחרות בבורסות האמריקאיות העיקריות, כגון הנאסד"ק והבורסה לניירות ערך של ניו יורק.

 

כיצד נבחרות החברות שמנויות במדד?

החברות נבחרות כך שהן תהיינה מהמובילות בכלכלה מבחינת שווי השוק שלהן, כאשר השווי המינימלי של חברה המצויה במדד הוא 10 מיליארד דולר.

שווי שוק הוא לא השיקול היחיד כאשר בוני המדד מחליטים האם להכליל בו חברה זו או אחרת: שיקול נוסף הוא הגיוון על פני ענפי הכלכלה השונים. כך, ניתן למצוא במדד חברות תקשורת לצד חברות אנרגיה, חברות מהתעשייה ומהשוק הפיננסי, חברות טכנולוגיות וחברות בריאות.

 

ממה נובעת הפופולריות של המדד?

הפופולריות של המדד נובעת מהקשר החזק שלו כאינדיקטור עבור הכלכלה בארה"ב. לרמת הדיוק תורמים שני מאפיינים עיקריים של המדד. ראשית, היותו רחב מאוד – הכללה של 500 חברות גדולות מבטיחה דיוק טוב יותר של ממוצע הצמיחה. הגורם השני הוא הגיוון, שנובע מההיקף הרחב ומהפיזור על פני ענפי כלכלה.

החברות הכלולות במדד לא שייכות אך ורק לענף אחד או לכמה ענפים מרכזיים, אלא מתפזרים על פני כל ענפי הכלכלה העיקריים, ולפיכך בסיכומו של יום משקפים בצורה טובה את המשק בכללותו.

בבורסה, כמו בתחומים כלכליים אחרים, הגודל נחשב למרכיב משמעותי וקובע, ולכן 500 החברות במדד נמנות על חברות הגדולות ביותר.

מעניין לדעת שלמרות שכל 500 החברות הן גדולות ובעלות משקל כלכלי משמעותי, עשר החברות המובילות מתוכן, אחראיות לכמעט שליש מההצלחה של המדד. בין עשר החברות האלה, ניתן למצוא באופן לא מפתיע את מיקרוסופט, אפל, אמזון, פייסבוק ועוד.

 

מהו מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500

מסלול השקעה מחקה מדד S&P 500, כשמו כן הוא – מסלול המציע הצמדה של הכסף המושקע אל המדד. היתרונות המרכזיים שנלווים להשקעה זו הם האמינות של המדד, ופיזור הסיכונים בהשקעה בו, כפי שיוסבר להלן. מכיוון שההשקעה מוצמדת למדד חיצוני, המסלול נחשב פאסיבי.

השקעה במסלול זה מתאפשרת בכל ערוצי ההשקעה הקיימים, הן עבור שכירים והן עבור עצמאים. ההשקעה אפשרית דרך קופות גמל או קופות גמל להשקעה, קרנות השתלמות ובחלק מהמקרים גם קרנות פנסיה – כתלות בבית ההשקעות.

 

היתרונות המרכזיים של השקעה פאסיבית במדד

היצמדות לאחד המדדים המפורסמים והפופולריים ביותר בעולם ההשקעות, נהנית מיתרון של היסטוריית השקעות ארוכת שנים, מוכחת ויציבה לאורך זמן. אמנם המדד – כמו הכלכלה אותה הוא משקף – מאופיינים במחזורי עסקים, כלומר תנודתיות, אך לאורך זמן המגמה של הצמיחה היא חיובית ויציבה.

יתרון נוסף הייחודי למדד לעומת הכלכלה האמריקאית עצמה, הוא קצב ההתאוששות ממשברים כלכליים. בעוד שכלכלת ארה"ב יכולה להתעכב בהתאוששות שלה, לאורך השנים החברות הגדולות הוכיחו כושר עמידות גבוה יותר. ואכן, בעתות משבר המדד מתייצב מהר יותר מאשר הכלכלה.

 

האם החברות מושפעות ממחזור העסקים?

באופן כללי, החברות הנמצאות במדד – בייחוד הגדולות מביניהן – מושפעות פחות ממחזורי העסקים. שני הגורמים העיקריים לכך היא העובדה שרוב החברות הן בינלאומיות בעסק שלהן, גם אם ההנהלה יושבת בארה"ב. בנוסף, העצמאות שלהן (ברוב המקרים) והיעדר התלות בפוליטיקה המקומית, מונעת הכנסה של שיקולים זרים אל השדה הכלכלי של חברות אלו.

 

המדד ומשבר הקורונה

דוגמא בולטת לכך שהמדד מתייצב מהר יותר מהכלכלה האמריקאית, הוא משבר הקורונה העולמי. חרף העובדה שהמשבר היכה בכל העולם בצורה קשה, וגרם לירידה בתפקוד הכלכלי בכל השווקים בעולם ללא יוצא מן הכלל, המדד הצליח להתייצב די במהירות, מיד לאחר הנפילה הראשונית.

כאשר התחיל המשבר הכלכלי המלווה את המשבר הבריאותי של נגיף הקורונה, באופן טבעי המדד צנח בעשרות אחוזים.

יש לזכור שמדובר במשבר הכלכלי הקשה ביותר הפוקד את העולם המערבי מאז מלחמת העולם השנייה, ולכן הצניחה הגדולה בלמעלה מ- 30 אחוזים, המהווה ירידה בסדר גודל היסטורי, לא הרימה גבה של אף כלכלן ברחבי הגלובוס. העובדה שהמדד מייצג מגוון רחב של ענפים בכלכלה, ושחברות משמעותיות בו פרושות ברחבי העולם, לא תרמו לצמצום הירידה, משום שהמשבר היכה בכל העולם ובכל ענפי הכלכלה.

אולם, בעוד כלכלת ארה"ב עודנה נתונה במשבר – המדד כבר הצליח לרשום תשואה היסטורית של כ-20%.

הצפי הוא להתאוששות נוספת, וחזרה למסלול הצמיחה בתוך כמה רבעונים. באופן זה, המשקיעים והחוסכים לטווח ארוך לא צפויים להיות מושפעים לרעה ממשברים כלכליים – גם הקשים ביותר שבהם.

כמובן שכמו בכל השקעה, מדובר בסיכון אותו יש לקחת בחשבון.

אולם, ההיסטוריה ומאפייני המדד מלמדים שבין ההשקעות האפשריות, היחס בין גודל הסיכון והתשואה של מסלולים אלה – מצדיק לשקול ברצינות הצטרפות לאחד מהם, גם עבור שונאי סיכון.

 

אילו בתי השקעות מציעים את המסלול

מגוון בתי השקעות הבינו את הפוטנציאל של מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500, ומציעים אותו כחלק ממסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות וחסכונות פנסיה.

בתי ההשקעות המרכזיים המציעים את המסלול הם מיטב דש, הלמן אלדובי, ומור בית השקעות. להלן תוכלו למצוא פירוט השוואתי קצר של המסלולים המוצעים על ידי כל אחד מהם.

 

מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500 של מיטב דש

מיטב דש מציעים קופות גמל וקרנות השתלמות במסלול זה. מכיוון שמדובר במסלולים חדשים, עוד אין סטטיסטיקה על פני שנים של התשואות השונות ושיעורי דמי הניהול הממוצעים. יחד עם זאת, העובדה שמיטב דש – אחד מבתי ההשקעות הגדולים והחזקים בישראל – מתחילים להציע מסלולי השקעה מחקי מדד S&P 500, יש בה כדי להעיד על כך שהם רואים את הפוטנציאל במסלול זה, וצופים הכנסות גבוהות עבורם ותשואות גבוהות שיגדילו את החסכונות של לקוחותיהם.

 

מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500 של הלמן אלדובי

בית ההשקעות הלמן אלדובי מציע מספר אפשרויות להשקעה במסלול מחקה מדד S&P 500. בין האפשרויות הוותיקות שבהן, ניתן למצוא השקעות דרך קרן השתלמות או קופת גמל, שהוקמו בסוף 2013, וכבר הצליחו להוכיח את התשואה הגבוהה שלהן ביחס למסלולי השקעה וחיסכון אחרים.

התשואה הממוצעת (המחושבת באופן נומינלי, לפני ניכוי דמי ניהול) בשנת 2019 עמדה על למעלה מ-20% בשתי הקופות, והתשואה על פני חמש השנים האחרונות עמדה על קרוב ל-50%.

בסוף שנת 2016 נוספה האפשרות להשקיע דרך קופת גמל להשקעה, כאשר התשואה השנתית הממוצעת ב-2019 הייתה דומה לזו של הקופות הקיימות.

לבסוף, לאחרונה נוספה האפשרות להשקעה בקרן פנסיה.

הבשורה החשובה במסלול זה היא ההתחייבות לדמי ניהול קבועים במשך עשר שנים – דבר חשוב מאין כמוהו בעידן חוסר הוודאות הכלכלית אותו כולנו חווים כיום.

דמי הניהול של הלמן אלדובי נחשבים נמוכים יחסית לדמי הניהול המקובלים במשק, ואכן הם זוכים בשנים האחרונות פעם אחר פעם במכרזים של משרד האוצר, שנועדו במטרה לשפר את תנאי הפנסיה של עובדיו.

 

מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500 של מור בית השקעות

מור בית השקעות מציעים קופות גמל במסלול זה החל משנת 2016, כאשר התשואה המצטברת ב-12 החודשים האחרונים (נומינלי, לפני ניכוי דמי ניהול) עמדה על 3.1%.

 

האם כדאי להשקיע רק במסלול מחקה מדד S&P 500?

הגם שמדובר במדד יציב למדי, בסופו של יום מדובר בהשקעה במניות בבורסה, וכמו כל השקעה מסוג זה – יש בה סיכונים.

אמנם ההשקעה במדד מפזרת את הסיכונים על פני ענפי כלכלה שונים ורבים, אולם ההמלצה המקצועית היא אף פעם לא להשקיע את כל הכסף רק באפיק השקעות אחד.

השיקולים לאיזה מסלול כדאי להצטרף אינם רק שיקולים אוניברסליים, כמו יחס בין סיכוי לתשואה או תעריפי דמי הניהול.

לצידם, ישנם מאפיינים רבים שהינם אישיים: המבנה המשפחתי שלכם, כמות הכסף הזמין שיש לכם להשקעה, ההכנסה הצפויה של משק הבית בשנים הקרובות, ולבסוף גם העדפות אישיות כמו שנאת סיכון לעומת אהבת סיכון.

לפיכך, מומלץ לעיין היטב בפרטי המסלולים השונים, ולהתייעץ עם יועצי השקעות בטרם הכניסה לכל מסלול השקעה באשר הוא, ביניהם המסלולים מחקי מדד S&P 500.

 

לסיכום

מסלול ההשקעה מחקה מדד S&P 500, נחשב לאחד ממסלולי ההשקעה היציבים ברחבי העולם.

העובדה כי המסלול עוקב אחר 500 חברות גדולות (אמריקאיות ברובן), גורמת למשקיעים רבים  – גם כאלו שמוגדרים שונאי סיכון, לבחור להשקיע במסלול זה. גם את משבר הקורונה צלח מסלול ההשקעה בהצלחה יתרה, ורבים חוזים לו המשך הצלחה גם בעתיד.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.