ארנפלד סוכנות לביטוח

החזר פרמיית ביטוח חובה לרכב שבוטל

לרכוש פוליסת ביטוח חובה זו פעולה פשוטה למדי, אבל לבטל פוליסה שכזו – ממש לא. חברות הביטוח מערימות קשיים רבים בביטול פוליסת חובה, בטח ובטח בכל מה שקשור לקבלת החזר כספי עבור הביטול. החברות מנסות לשכנע אותנו – בעלי הרכבים, להישאר דווקא אצלם, ומושכות זמן רב. איך בכל זאת אפשר לבטל את הביטוח החובה ולקבל החזר כספי? כל הפרטים לפניכם.

 

ביטוח חובה – למה ומתי?

מי מאיתנו לא מקבל לפחות פעם בכמה שבועות שיחת טלפון ממוקדן של אחת מחברות הביטוח. לאלו מאיתנו שעוד מסכימים לענות לשיחה הלא מזוהה, ממתינה מעבר לקו הבטחה כי אם נעבור לחברת הביטוח X, נזכה לתנאים והטבות בביטוח החובה לרכב שכמותם לא הכרנו. ואכן, חברות הביטוח בישראל מנסות מידי יום לצבור יותר ויותר לקוחות חדשים, ולבטח אותם, בין היתר, בביטוח חובה לרכב. מדובר כאמור בביטוח שהוא חובה, כלומר מבלעדי ביטוח החובה אסור לנסוע ברכב, כך על פי 'פקודת ביטוח רכב מנועי'.

החיוניות של הביטוח נובעת מכך שהוא צפוי לכסות נזקי גוף שייגרמו חס וחלילה במקרי פציעה או מוות של נהג הרכב, הנוסעים האחרים ברכב, וכן לאנשים שהיו מעורבים בתאונת הדרכים שכללה רכב זה. ביטוח החובה מוביל לפיצויים בגין אובדן כושר השתכרות של המעורב בתאונה וכן אובדן השתכרות שלו; פיצויים על כאב וסבל שנגרמו למעורבים בתאונה; ועלות הוצאות בגין בדיקות וטיפולים רפואיים. חשוב שלא להתבלבל – ביטוח חובה מבטח נזקים גופניים בלבד – הוא לא מבטח נזקי רכוש, ולכן אם גרמתם נזק רכושי לרכב אחר בעודכם נוסעים ברכבכם, ורכבכם מבוטח בביטוח חובה בלבד, תאלצו לשלם את הנזק הרכושי שנגרם. על מנת להיות מבוטחים בביטוח רכושי עליכם לבטח את רכבכם בביטוח מקיף (שיניב פיצויי רכוש במקרה שנגרם נזק לרכב שלכם או לרכב של האחר), או ביטוח צד ג' (מעניק פיצוי עבור נזק שנגרם לרכב של האחר בלבד). מכל מקום, כתבה זו מתמקדת (כפי שניתן להבין מנושא הכתבה) בביטוח חובה בלבד, ובעיקר בשאלה – איך מבטלים אותו ומקבלים החזר.

 

למה בכלל שארצה לבטל את ביטוח החובה שברשותי?

ישנן מספר סיטואציות בהן בעל רכב יהיה מעוניין לבטל את ביטוח החובה שברשותו. לדוגמא:

  • אדם שמוכר את רכבו. במקרה זה ניתן להודיע לחברת הביטוח על הרוכש החדש, ולנסות לתאם עם החברה שפוליסת הביטוח תעבור על שמו. החברה יכולה להעביר את הפוליסה על שם הנהג החדש עם שינויים מסוימים, או לחלופין להתנגד לכך. יכול מאוד להיות שגם הנהג החדש לא ירצה לרכוש את פוליסת החובה הקיימת. במצבים שכאלו, הנהג המוכר ירצה לבטל את פוליסת הביטוח.
  • רכב במצב 'טוטאל לוס'. רכב ששבק חיים ואינו צפוי לעלות יותר על הכביש, אינו נזקק לביטוח חובה. לכן, במקרים שכאלה בעל הרכב יהיה מעוניין לבטל את פוליסת החובה שברשותו.
  • רכב נגנב. במקרה שהרכב נגנב, ובעל הרכב התייאש ולא נראה שהרכב יחזור לבעליו, אין צורך להחזיק יותר בביטוח חובה. לפיכך, עם כל הצער שבדבר, מומלץ לבטל את פוליסת ביטוח החובה כמה שיותר מהר.
  • מעבר לחברת ביטוח אחרת. ישנם מצבים שבעלי רכב מקבלים הצעת ביטוח חובה לרכב משודרגת מחברה אחרת, ובוחרים לעבור אליה. במקרה שכזה, האם ירצו לבטל את ביטוח החובה הנוכחי.
  • אדם שאינו מתכוון לנהוג ברכב למשך תקופה ארוכה, עקב נסיעה לחו"ל, פציעה וכיו"ב. קיימת גם אפשרות להקפאת ביטוח החובה.

 

כיצד אני יכול לקבל החזר כספי בגין ביטול ביטוח חובה?

בקשת ביטול הפוליסה, כוללת עימה מטבע הדברים, גם בקשה להחזר כספי בגין התקופה שנותרה עד לסיום הפוליסה. לצורך הדוגמא, נניח שנדב (שם בדוי) רכש פוליסת חובה לרכב בראשית חודש ינואר 2020. המחיר אותו התבקש נדב לשלם עבור שנת הביטוח היה 1200 שקלים, והוא היה צפוי להסתיים בסוף חודש דצמבר של אותה השנה. בסוף חודש אפריל, החליט נדב למכור את הרכב, ומשכך יצר קשר עם חברת הביטוח וביקש לבטל את פוליסת החובה שעל שמו. הבקשה התקבלה, והביטול נרשם על יום 31/4/2020. למעשה, רכבו של נדב היה מבוטח ארבעה חודשים – ינואר, פברואר, מרץ ואפריל. כעת, זכאי נדב לקבל החזר כספי עבור שמונת החודשים שנותרו (מאי – דצמבר), עליהם שילם מבעוד מועד. ההחזר שנדב יקבל לפי חישוב יחסי, עומד על 800 שקלים (1200 לחלק לשמונת החודשים שנותרו לסיום שנת הביטוח).

חשוב לשים לב – גובה ההחזר הכספי המגיע למבוטל בשל ביטול ביטוח חובה, משתנה בהתאם לסיבת הביטול:

כאשר ביטוח חובה מבוטל בגלל גניבת רכב, מכירת רכב או יציאה מכלל שימוש של הרכב ('טוטאל לוס'), בעל הפוליסה יקבל החזר ביחס לתקופת הביטוח שנותרה ולא נוצלה על ידיו.

ביטול ביטוח מסיבה אחרת יוביל לסכום החזר נמוך מסכום התקופה אותה לא ניצל המבוטח. הסכום יקבע בהתאם לס' 15 (ד) בפוליסת הביטוח התקנית.

 

החלטתי לבטל את ביטוח החובה. איך אני עושה זאת?

שלוש דרכים עומדות לפניכם באם אתם מעוניינים לבטל ביטוח חובה. הדרך הראשונה, היא ליצור קשר טלפוני עם מוקדן מטעם חברת הביטוח. אתם כנראה תיתקלו בזמן המתנה ארוך, והטיפול בכם יהיה מסורבל למדי, אך בסוף תקבלו את מבוקשכם ותוכלו לבטל את פוליסת החובה. הדרך השנייה לביטול הפוליסה נמצאת באתר האינטרנט של חברת הביטוח, בכניסה לאזור האישי של המבוטח. הבעיה בדרך זו שחברות הביטוח מחביאות לעיתים רבות את לשונית 'ביטול הפוליסה', וגם שם הן מערימות קשיים רבים וגורמות לסבל רב ללקוח, שכל מבוקשו הוא לבטל פוליסה. הדרך השלישית והאחרונה היא למלא טופס מקוון באתר האינטרנט של החברה, גם מבלי להיכנס לאזור האישי של המבוטח. יש לשים לב שאתם בוחרים בטופס הביטול הנכון (ביטול פוליסה אלמנטרית, ולא ביטול פוליסת ביטוח אישי). אם בחרתם בדרך של ביטול מקוון, חשוב לשים לב כי מילאתם היטב את כל הפרטים האישיים, ולא החסרתם אף פרט. חברות הביטוח יכולות 'לנצל' פרטים שגויים או חסרים, ולעכב את ביטול הפוליסה וההחזר הכספי (באם אכן מגיע החזר).

 

כיצד ניתן לבטל ביטוח חובה בכל חברת ביטוח?

מנורה מבטחים:

באתר האינטרנט של החברה, יש לבחור בטופס דירה, רכב, ביטוח עסק או ביטוח תאונות אישיות. יש למלא בזהירות את הפרטים, ולשלוח אותו לאחת מבין שתי האפשרויות הבאות:

ביטוח ישיר:

  • ביטול פוליסת חובה ביצירת קשר עם נציג מטעם החברה בטל' –  03-5555526.
  • לחלופין, הורדת טופס ביטול פוליסות אלמנטריות: ביטוח רכב, עסק או דירה. יש למלא את הטופס ולשלוח לאחת מבין שתי האפשרויות הבאות:
  1. פקס: 03-7607865.
  2. דוא"ל: [email protected]

AIG:

  • ביטול פוליסת חובה ביצירת קשר עם נציג מטעם החברה בטל' –  03-9272300.
  • לחלופין, ביטול מקוון באזור האישי של המבוטח באתר החברה.

מגדל:

  • ביטול פוליסת חובה ביצירת קשר עם נציג מטעם החברה בטל' –  03-9201010.
  • לחלופין, יש למלא טופס ביטול באתר החברה. הטופס מעט קשה לאיתור, וכדאי להזין בשורת החיפוש באתר החברה את המילה 'ביטול'. לאחר מכן, יש לאתר טופס ביטול ביטוח כללי מבין התוצאות שנמצאו, למלאו, ולבסוף לשלוח אותו לאחת מבין שתי האפשרויות הבאות:
  1. פקס: 076-8869716.
  2. דוא"ל: [email protected].

חברת 'פול'

  • ביטול פוליסת חובה ביצירת קשר עם נציג מטעם החברה בטל' –  03-9424300
  • לחלופין, יש למלא טופס ביטול שנמצא בחשבון האישי, ולשלוח אותו לאחת מבין שתי האפשרויות הבאות:
  1. פקס: 03-9424390
  2. דוא"ל: [email protected]

 

מסמכים שחשוב לצרף לבקשת ביטול וקבלת החזר:

  • טופס ביטול פוליסה מלא (יש למלא בדייקנות) וחתום.
  • תעודת ביטוח חובה מקורית  – חשוב לשים לב – חברות ביטוח רבות לא יבטלו את ביטוח החובה ולא יעניקו החזר ללא מסירת תעודת החובה המקורית. אם הטופס אבד או נגנב, יש למלא טופס הצהרה על כך.
  • אישור משטרה במקרה של גניבת רכב.
  • טופס העברת בעלות במקרה של מכירת רכב.
  • טופס הצהרת שמאי במקרה של יציאת רכב מכלל שימוש ('טוטאל לוס').

 

שאלות נוספות:

  • רכשתי רכב חדש. האם אני יכול להסתמך על ביטוח החובה של בעל הרכב הקודם?

לפי החוק, אסור לנהוג ברכב ללא ביטוח חובה. לכן, כל אדם הרוכש רכב חדש, אחראי לקיום ביטוח חובה לרכב על שמו. הסתמכות על ביטוח חובה של מוכר הרכב עלולה לגרום לרכב להיות ללא ביטוח חובה כלל. לפעמים, בעל הרכב הקודם יאפשר לנהג החדש לנהוג ברכב בהסתמך על הביטוח של המוכר, ויתכן אפילו שהוא יעביר את ביטוח הרכב על שמו של הרוכש (בכפוף כמובן להסכמת חברת הביטוח). על כל פנים, חשוב ליידע את חברת הביטוח על כל 'הסתמכות' על ביטוח החובה של המוכר, ולקבל את הסכמתה.

 

  • האם הפסקת תשלום פרמיה לחברת הביטוח מבטלת את ביטוח החובה?

לא. הפסקת תשלום דמי ביטוח לא מבטלת את ביטוח החובה, ומשכך וודאי שאיננה מקנה החזר כספי לבעל הפוליסה. לשם ביטול פוליסה על המבוטח ליצור קשר עם חברת הביטוח וליידע אותה בדבר רצונו ובקשתו לבטל את פוליסת החובה הרשומה על שמו.

אדם שהפסיק מיוזמתו לשלם פרמיה לחברת הביטוח עבור תשלום ביטוח החובה, עדיין מבוטח דה – פקטו, ואם הרכב גרם נזק גופני לאדם אחר החברה עדיין מחויבת לשלם. באופן ישיר, גם בעל הביטוח חייב להשלים את תשלום דמי הביטוח לתקופה זו, עד הביטול הרשמי.

 

ביטול ביטוח חובה וקבלת החזר כרוכות בהרבה בירוקרטיה, אבל הן שוות הרבה כסף. כל יום שווה כסף, ולכן אל תמתינו עם בקשת הביטול וההחזר – צרו קשר באופן מידי עם חברות הביטוח.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.