ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח אחריות מקצועית לרופאים – היכן כדאי לרכוש?

בשנים האחרונות ניכרת עלייה מתמדת במספר התביעות המוגשות נגד רופאים ונגד העוסקים במקצועות פרא רפואיים. יחד עם המגמה בעליית מספר התביעות יש גם עלייה משמעותית בגובה הפיצויים הנפסקים נגד הרופאים או גם נגד המוסדות הרפואיים. נטיית בתי המשפט לפסוק במקרים רבים לטובת הנתבעים מחייבת את העוסקים במקצועות הרפואה להגן על עצמם מפני תביעות נזיקין ולרכוש ביטוח אחריות מקצועית.

 

הדרך להגנה מפני תביעות נזיקין עוברת דרך רכישת ביטוח אחריות מקצועית לרופאים

המטרה של ביטוח אחריות מקצועית היא להגן על הרופאים במקרים של רשלנות רפואית ולהטיל את הפיצוי הכספי, במקרה של פסק דין נגד הרופא, על חברות הביטוח.

במקרים רבים הרופאים אינם אשמים ברשלנות הרפואית. להפך, אלו רופאים המבצעים את המוטל עליהם במסירות ובאחריות, אך מערכת הבריאות הכללית נושפת בעורפם ומגבילה את הצעדים שלהם בשל עלויות כספיות.

ולכן נוצר מצב כי גם אם הרופא חשב לשלוח את המטופל לסדרת בדיקות כדי לאבחן במדויק את מצבו הרפואי, הוא אינו יכול לעשות זאת בשל המגבלות שמטילה עליו המערכת הרפואית. וכך מוצאים את עצמם רופאים רבים נתבעים בתביעת רשלנות, על אף היותם רופאים מקצועיים, מנוסים ומסורים.

הדרך היחידה להתמודדות עם מצב זה הוא רכישה של פוליסת אחריות מקצועית. נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי הרופאים החשופים ביותר לתביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית הם רופאי נשים וגניקולוגים, כירורגים ומנתחים, ומנגד קרדיולוגים ורופאים העוסקים בבריאות הנפש הם הרופאים שנגדם מוגשות המספר הנמוך ביותר של תביעות רשלנות.

בישראל, לרופאים העובדים בבתי חולים מוצע ביטוח אחריות ממשלתי, אך רופאים פרטיים או רופאים העובדים בבתי חולים ומנהלים קליניקה פרטית ורופאי קופות החולים נדרשים להגן על עצמם באופן עצמאי ולרכוש לעצמם ביטוח אחריות מקצועית.

ביטוח אחריות מקצועית לרופאים אינו ביטוח קצר מועד. זהו ביטוח הנדרש לתקופות ארוכות  בשל חוק ההתיישנות בתביעות אלו הקובע כי אפשר להגיש את התביעה עד לעשרים וחמש שנה מיום קרות המקרה, כמו למשל בתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה, תביעה שבה יכול הנפגע להגיש את התביעה עד לשבע שנים מיום מלאת לו שמונה עשרה שנים.

גובה הפרמיה החודשית שעל הרופא לשלם לחברת הביטוח נקבע בהתאם למידת הסיכון הכלכלי שאליו נחשפת חברת הביטוח כאשר היא מחליטה לבטח את הרופא.

בחישוב הפרמיה החודשית משקללת חבר הביטוח את הפיצוי הממוצע שקובע בית המשפט לתביעות מסוג זה, את תפוצת התביעות בתחום שבו עובד הרופא ואת ההיסטוריה הרפואית של הרופא המעוניין לרכוש את הפוליסה, כמה שנות ניסיון הוא צבר בתפקיד, האם כבר הוגשו נגדו בעבר תביעות רשלנות ועוד.

חברות הביטוח מציעות מספר סוגים של פוליסות ביטוח העוסקות באחריות מקצועית רפואית. יש פוליסות המיועדות לרופאים, יש המיועדות לרופאי שיניים, יש פוליסות ייעודיות לעוסקים בבריאות הנפש כמו פסיכיאטרים, פסיכולוגיים ותרפיסטים בתחום בריאות הנפש,  יש המיועדות לעוסקים ברפואה אלטרנטיבית או במקצועות פרא רפואיים כמו פיזיותרפיסטים, וטרינרים ועוד.

 

איך לבחור את הפוליסה המתאימה והיכן כדאי לרכוש אותה?

רוב הפוליסות לביטוח אחריות מקצועית מעניקות כיסוי ביטוחי כל עוד הפוליסה בתוקף. אך יש גם פוליסות ביטוח שבהן המועד הקובע הוא המועד שבו התרחש אירוע הרשלנות, גם אם התביעה מוגשת לאחר שתוקף הפוליסה כבר פג.

לרופאים העוסקים במקצועות שבהם הנזק עלול להתגלות שנים רבות לאחר מועד קרות האירוע, כמו רופאים העוסקים באבחון, ברפואת ילדים, כירורגיה, מיילדות ועוד מומלץ לרכוש פוליסות מהסוג השני.

כאשר אתם רוכשים פוליסת ביטוח חשוב לערוך סקר שווקים בין חברות הביטוח השונות ולהשוות את גובה הפרמיה החודשית הנדרשת לפי מספר פרמטרים: היקף הכיסוי הביטוחי למקרה בודד, מתי נדרשת מכם השתתפות עצמית ואם כן מהו גובה ההשתתפות העצמית, את החריגים שלהם אין כיסוי בפוליסה, את משך תקופת הביטוח, את הרצף הביטוחי ביחס לשנים הקודמות ואת התמיכה והמימון בכל התהליכים המשפטיים הנדרשים בגין התביעה ואת מועד מתן הפיצוי.

חשוב לבדוק את החוסן הכלכלי של החברה המבטחת והאם היא נמצאת תחת הפיקוח של הממונה על הביטוחים. חשוב לדעת כי בשוק הביטוחים יש מבטחים שאינם חסינים מבחינה כלכלית, מבטחים שאין להם מספיק רזרבות כספיות וכתוצאה מכך הם לא יוכלו לעמוד בתשלום פיצוי לתובע, במיוחד כאשר התביעה עלולה להיות מוגשת כעבור מספר שנים, לעתים גם שנים רבות.

לסיכום, המקרים שבהם משלם הרופא פיצויים בעקבות תביעת נזיקין הם נדירים. רוב הרופאים מבוטחים בפוליסת אחריות מקצועית שאותה משלם המעסיק או הם בעצמם. כמו בכל תחום אחר בביטוח גובה הפרמיה, נקבע בהתאם לרמת הסיכון שאליו נחשפת חברת הביטוח, אך גם אם הפרמיה החודשית יקרה, היא עדיין הרבה יותר זולה מהמצב שבו יידרש הרופא לשלם מכיסו את הפיצויים לתובע.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.