ארנפלד סוכנות לביטוח

קופת גמל להשקעה או פוליסות לחסכון – מה עדיף?

בישראל קיימות מגוון אפשרויות לחיסכון והשקעה: השקעה בנדל"ן, חיסכון דרך קופות גמל להשקעה, רכישת פוליסות חיסכון, השקעה בקרנות נאמנות, פיקדונות בבנקים וכן הלאה. קופות גמל להשקעה ופוליסות לחיסכון אלו שני מסלולים המעניקים לחוסכים דרכם הטבות מס ויתרונות נוספים.

 

מהי פוליסת חיסכון?

פוליסות החיסכון (המכונות לעיתים גם "פוליסות השקעה") הן למעשה תיקי השקעות המנוהלים על ידי חברות הביטוח. מאפייני פוליסות החיסכון דומים לאלו של קרנות הנאמנות, במובן שהן נועדו לטווח קצר ובינוני ומנהלי ההשקעות מבצעים בהן פעולות אקטיביות – הם בוחנים את מצב שוק ההון ומבצעים בפוליסה פעולות קניה ומכירה בהתאם.

מטרתם של מנהלי פוליסת החיסכון היא להשיא לחוסכים תשואה מרבית על כספי החיסכון שלהם. המנהלים משקיעים את כספי החוסכים במגוון נכסים וניירות ערך הנסחרים בשוק ההון, ובנכסים נוספים שאינם נסחרים בשוק ההון כדוגמת נדל"ן, קרנות השקעה, אג"ח לא סחיר וכן הלאה.

 

יתרונות לפוליסת חיסכון

ההטבה המשמעותית המוקנית לחוסכים באמצעות פוליסת חסכון היא דחיית מס על רווחי ההון. המיסוי על רווח ההון, אשר עומד כיום על שיעור של 25% מס על הרווח הריאלי, יתבצע רק בעת משיכת הכסף מהפוליסה לחשבון הבנק של החוסכים. לדחיית המס יש משמעות כלכלית רבה, ונהוג לומר כי מס נדחה הוא מס נחסך. מדוע? עם דחיית תשלום המס, הכסף שנותר בפוליסת החיסכון ממשיך לצבור רווחים בפוליסה.

יתרונות נוספים בהפקדה לפוליסת חסכון הם העובדה שניתן להפקיד לפוליסה סכומי כסף בלתי מוגבלים, לאורך זמן או בהפקדה חד פעמית, וכן אפשרות החוסך לעבור בין מסלולי השקעה שונים מבלי שהמעבר ייחשב אירוע מס. חשוב לציין כי המעבר ללא חיוב במס מתאפשר רק בין מסלולים שונים באותה פוליסת חיסכון, ולא כאשר מדובר במעבר בין פוליסות חסכון של חברות שונות.

בנוסף, לפוליסות החיסכון ייתרון ייחודי על פני יתר אמצעי החיסכון המוקנה לחוסכים שנולדו לפני ה-1.1.1949. חוסכים אלו זכאים לקבלת החזר מס עבור מס רווח הון ששילמו מהפוליסה עד לסכום של כ-17,000 ₪ לזוג, או כ-14,000 ליחיד בשנת מס. כמו כן, המגיעים לגיל פרישה יוכלו להפקיד את כספי התגמולים שלהם או כספי הפיצויים בפוליסת החיסכון, ולמשוך בעתיד את הכספים בתור קצבה וכך לזכות בדחיית המס כאמור.

 

שוק פוליסות החיסכון

שוק פוליסות החיסכון הולך וצומח. נכון להיום, פוליסות החיסכון בישראל מנהלות כמה מיליארדי שקלים, וכמעט בכל חברת ביטוח ניתן למצוא מסלולי פוליסת חסכון. כל חברת מציע מספר מסלולים הנבדלים ביניהם באפיקי ההשקעות, בדרגות הסיכון והתשואה הפוטנציאלית לחוסך.

להלן רשימת חברות הביטוח המציעות פוליסת חסכון ושם התכנית שהן מציעות:

 

שם חברת הביטוח שם תכנית החיסכון
מנורה מבטחים טופ פייננס
פסגות חסכון מנוהל
מגדל קשת
הכשרה בסט אינווסט
הראל מגוון
הפניקס אקסלנט אינווסט
כלל חסכון פיננסי
ביטוח ישיר חסכון ישיר

 

מהי קופת גמל להשקעה?

עד לשנת 2016, התחרות על תואר כלי ההשקעה הטוב ביותר התקיימה בעיקר בין פוליסות החיסכון לקרנות הנאמנות. בסוף 2016 נכנסו לשוק קופות הגמל להשקעה. בקופות הגמל להשקעה כספי ההפקדה מושקעים בדומה לקופת גמל רגילה, למשל באג"ח ממשלתי, מניות, מט"ח וכו'.

כיום, קופת הגמל להשקעה מהווה מתחרה חזקה לאמצעי החיסכון הסטנדרטיים. אמנם לקופות הגמל להשקעה יש מאפיינים דומים לפוליסות החיסכון, אך יש להן גם מספר יתרונות נוספים. ראשית, כמו בפוליסות החיסכון, רווחי ההשקעות המצטברים בקופת הגמל להשקעה פטורים ממס עד לפדיונם, כלומר דוחים את תשלום המס עבור החוסך וכך יש באפשרותו להפיק רווח נוסף באמצעות הסכום שנחסך ונותר בקופת הגמל.

שנית, ניתן להחליף בין מסלולי השקעה שונים וכן בין קופות גמל של חברות ביטוח שונות ללא תשלום או חיוב במס, בניגוד לפוליסות החיסכון בהן ניתן להחליף מסלול ללא חיוב במס רק באותה חברה. שלישית, דמי הניהול עבור קופת גמל נמוכים יחסית לפוליסות החיסכון (כ-0.7% דמי ניהול בקופת גמל להשקעה לעומת כ-1% דמי ניהול בפוליסת חסכון להשקעה). יתרון נוסף מוקנה לאלו הנשארים באותה קופת גמל עד גיל 60 והוא משיכת הכסף כקצבה, שהיא הלכה למעשה פטור ממס על הרווחים. על אף היתרונות הרבים, לקופת גמל חסרון אחד משמעותי – על פי הנחיות משרד האוצר, אדם לא יכול להפקיד יותר מ-70 אלף ₪ בשנה קלנדרית לקופת הגמל.

 

שוק קופות הגמל להשקעה

רוב חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים מציעים תכניות קופות גמל להשקעה, כמו למשל אלטשולר שחם, מיטב דש, מנורה מבטחים, הראל, פסגות, הלמן אלדובי, אנליסט, כלל ועוד.

המסלולים נבדלים ביניהם באפיק ההשקעה של הקופה, כך שניתן לבחור מבין מספר אפשרויות: מסלול מנייתי, מסלול אג"ח ממשלתי, מסלול השקעות בישראל, מסלול השקעות בחו"ל, מסלולים כשרים על פי ההלכה היהודית, מסלול כללי וכיוצא בזאת. כאמור, ניתן לעבור המעבר בין המסלולים השונים ובין חברות שונות מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס.

 

אם כן, מה עדיף?

כאמור, לקופת גמל מספר יתרונות כגון אפשרות הניוד הקלה, דמי הניהול הנמוכים יחסית, פטור ממס בגיל פרישה ואפשרות הפדיון בכל עת. עם זאת, חוסכים מסוימים יעדיפו את פוליסת החיסכון בשל היתרון המשמעותי שלה על קופת הגמל להשקעה – היא אינה מוגבלת בסכום להפקדה. כמו כן, עניין דמי הניהול הוא בר מיקוח בפוליסות החיסכון, כך שניתן תאורטית לקבל הצעה לדמי ניהול בשיעור דומה לקופת גמל.

נראה שבכל מקרה קופת הגמל להשקעה היא כלי החיסכון היעיל והמשתלם ביותר, בייחוד למי שמושך את כספי הקופה כקצבה בגיל הפרישה. גם עבור מי שמושך מהקופה בטרם גיל הפרישה, קופות הגמל להשקעה הן הכלי המספק את הנזילות והגמישות הגבוהה ביותר עבור החוסך. מעבר לכך, בקופות הגמל ניתן לבחור באפשרות ניהול אישי, בה החוסך עצמו מנהל את פעולות ההשקעה של הקופה, וכך נמנע מדמי ניהול. אפשרות זו כדאית עבור מי שמכיר את השוק ויודע להעריך את דרגת הסיכון מול הסיכוי.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא

תיקון 190 – סקירה

הגעה לגיל הפנסיה מאתגרת לעיתים רבות את היוצאים לפנסיה, האתגר הכרוך בשמירה על איכות החיים ועל רמת החיים שהתרגלו אליה בשנות העבודה קשה במיוחד לאור העובדה שלעיתים קרובות גובה הקצבה

קרא עוד »
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.