ארנפלד סוכנות לביטוח

קרן השתלמות לעצמאים – המדריך המלא

מה זה בכלל קרן השתלמות? האם כדאי לעצמאים לפתוח קרן השתלמות? אילו הטבות או רווחים מצפים לעצמאי שפותח קרן השתלמות?

 

מהי קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא בשורה התחתונה תוכנית חסכון, שמתאימה לטווח זמן קצר או בינוני – 3 שנים במקרים מסויימים ועד 6 שנים בשגרה. כסף שנמשך מתוכנית החסכון הזו אחרי 6 שנים יהיה פטור לחלוטין ממס – הטבה משמעותית. כאשר מדובר בעובד שכיר, הוא מפריש מהשכר שלו (ברוטו) כל חודש בחודשו 2.5 אחוז, והמעסיק משלים עוד 7.5 אחוז כדי להגיע לכדי 10 אחוז, והעובד מושך את הכסף, כולל כל הרווח שצבר במסגרת התוכנית, בצורה פטורה ממס לחלוטין כעבור 6 שנים מרגע שנפתחה.

 

תוכלו למשוך את הכסף אחרי מחצית מהזמן, 3 שנים בלבד, במקרה ואתם מייעדים את הכסף עבור השתלמות מקצועית או לימודים (ולכן שמה – קרן השתלמות, קרן שנועדה לצורך השתלמויות) ללא צורך לשלם מס כלל וכלל, גם לא על הרווחים שנצברו בתוכנית במהלך 3 השנים הללו. תוכלו למשוך את הכסף לאחר 3 שנים גם במידה ואתם כבר מעבר לגיל הפרישה (לגברים – 67, לנשים – 62). אם תמתינו (כמקובל) 6 שנים תוכלו למשוך את הכסף לכל מטרה שהיא (או העדר מטרה, זה ממש לא משנה), כאמור – ללא מס על הקרן או על הרווחים שהיא צברה.

 

לעצמאיים שאין מעליהם מעסיק – איך קרן השתלמות מנוהלת?

קודם כל חשוב להבין מי מוגדר תחת התנאים הבאים כעצמאי – לא כל אחד עם עוסק (ובמיוחד לא כל אחד שהוא עוסק פטור ממע"מ) מוגדר באופן אוטומטי כעצמאי מתוקף תיק עוסק פתוח ברשויות. על העוסק לעמוד בשני תנאים שעוסקים בכמות הזמן אותה הוא משקיע בעסק ובהיקף ההכנסות החודשיות הממוצע שלו, כדי להחשב כעצמאי שמחזיק בקרן השתלמות לעצמאים.

על העצמאי לעסוק באופן פעיל בתחום העסק העצמאי שלו לפחות 20 שעות בשבוע, והכנסתו החודשית צריכה להיות לפחות חצי מהשכר הממוצע במשק. מדובר בסכום של כ-4,700 ש"ח (שכן המשכורת הממוצעת היא בערך 9,500 ש"ח ברוטו). נדגיש כי מדובר בהיקף מחזור הכנסות ולא ברווחים בפועל – כלומר בהכנסה ברוטו הדרושה לעוסק, ולא בהכנסה נטו.

במידה והעוסק מתעסק בתחום עיסוקו עד 12 שעות או פחות בשבוע, התנאים המוגדרים הם מעט שונים – ההכנסה שלו צריכה להיות לפחות 15 אחוז מהשכר הממוצע – שהם בערך 1,500 ש"ח בחודש – היקף מחזור הכנסה ברוטו, כאמור.

מי שלא מקיים את התנאים המוגדרים כאן – לא יכול לפתוח קרן השתלמות לעצמאי מאחר ומבחינת הרשויות ובפרט ביטוח לאומי הוא נחשב לבעל הכנסה שאינה מעבודה, רק עמידה בתנאים מגדירה אותו כעצמאי בעל הכנסה מעבודה.

עכשיו, במידה ואתם עונים להגדרות והתנאים הנדרשים – בואו נתקדם ונסביר כיצד פותחים את קרן ההשתלמות דה פקטו. ראשית, חשוב להבין כי מאחר ואין לכם מעסיק – אתם מפקידים את הכסף לקרן ההשתלמות לבדכם, אין חלוקה בין עוסק למעסיק. פתיחת הקרן עצמה הוא הליך פשוט ומהיר – יש לפנות לאחד מבתי ההשקעות בארץ ולהציג פירוט הכנסות או אישור עוסק מורשה (כמובן – עוסק מורשה עומד בתנאים מאחר ורצפת המינימום להכנסה כדי להיות עוסק מורשה היא גבוה מהתנאים הנדרשים כדי להקרא "עצמאי" לצורך קרן השתלמות). יעמדו בפניכם מספר מסלולים אפשריים עבור קרן ההשתלמות שלכם, עבור רוב העצמאיים קרן מנוהלת צמודה למדדים, בעלת פיזור נרחב וסיכון נמוך, היא אפשרות טובה וסטנדרטית.

אם יש לכם רואה חשבון, כדאי מאוד לערב אותו בעניין הזה, אם רואה החשבון שלכם בעל ראש גדול סביר להניח שהוא כבר יעניין אתכם בקרן השתלמות ביוזמתו, יתאים לכם את קרן ההשתלמות הטובה ביותר עבורכם ואפילו יעשה את כל מה שדרוש כדי לפתוח עבורכם את קרן ההשתלמות. אחרי הכל יש הטבות מס גדולות מאוד לעצמאיים עם קרן השתלמות, וזה מעניינו של רואה החשבון לחסוך לכם במסים.

במידה ואין לכם רואה חשבון עדיף לעבור דרך סוכן ביטוח מקצועי שיסביר לכם ויתאים עבורכם את קרן ההשתלמות, והאופציה הכי טובה למי שיש סוכן ביטוח וגם רואה חשבון – זה פשוט שהם יתנהלו ביניהם כדי להגיע למסקנה איזו קרן השתלמות הטובה ביותר עבורכם, תקנה לכם את ההטבות הגדולות ביותר, ולתת להם לפתוח את הקרן עבורכם בשיתוף פעולה.

 

קרן השתלמות בניהול עצמי

עבור מתמצאים – תוכלו לבחור קרן השתלמות בניהול עצמי – דמי הניהול בקרן השתלמות שכזו יהיו מצחיקים למדי, כחצי אחוז בשנה בלבד ואפילו מעט פחות, אבל תצטרכו להשקיע את הכסף בעצמכם וגם להחליט באילו אפיקים בדיוק להשקיע את הכסף.

תצטרכו גם חשבון פעיל בבנק עם זכות של 5 ספרות ברוב המקרים, כערובה לחוסן כלכלי. שימו לב שתצטרכו לנהל את הקרן באופן שוטף ולא רק עם פתיחתה או סמוך לפתיחתה – מעקב שוטף אחרי הקרן, אפיקי ההשקעה שבחרתם בקרן, ושינויים בהתאם למצב בכל זמן וזמן.

עבור בעל העסק הסטנדרטי, סביר להניח שיעדיף כי הקרן תנוהל עבורו.

 

הטבות המס בגין החזקת קרן השתלמות לעצמאים

הגענו לחלק המעניין – איך המדינה, דרך רשויות המס, מצ'פרת ומעודדת בעלי עסקים לפתוח קרנות השתלמות לעצמאיים.

ראשית, אעדכן שהטבות המס על קרן השתלמות לעצמאי היו קיימות עוד לפני, אך בשנת 2017 נכנסו הטבות נוספות כדי לעודד בעלי עסקים נוספים לפתוח קרן השתלמות לעצמאים.

שנית, למדינה יש אינטרס שבעלי עסקים יפתחו קרנות השתלמות מאחר וזה מחזק את החוסן הכלכלי של העצמאי, מביא אותו לעצמאות כלכלית חזקה יותר, ומוריד מהמדינה חלק מהנטל כאשר הגיע העצמאי לגיל פנסיה.

עד שנת 2017 היה חייב העצמאי להפקיד 7 אחוז מסך ההכנסה שלו לקרן ההשתלמות שלו, על מנת לקבל הוצאה מוכרת בגובה 4.5 אחוז – הוצאה מוכרת היא הוצאה שמקוזזת מהכנסות העסק לפני חישוב מס ההכנסה. אחרי מועד ההטבות החדשות ב-2017, הטבת המס ניתנת עד מקסימום של 4.5% מסך ההכנסות של העצמאי בהפקדה לקרן ההשתלמות, החל מהשקל הראשון שמופקד.

בואו נמחיש זאת עם דוגמא מעניינת: עד 2017 עצמאי שהכנסתו ברוטו היא כ-21,500 ש"ח לדוגמא, שהפריש לקרן ההשתלמות לעצמאיים שלו 1,500 ש"ח, שהם כ-7 אחוז מסך ההכנסה, בערך 960 ש"ח מתוך 1,500 השקלים שהפקיד לקרן ההשתלמות שלו היו מוכרים לצורכי מס, ויקוזזו מההכנסה החודשית של העצמאי לפני שיחושב לו מס הכנסה עבור אותו החודש. החסכון במס הוא בפועל באזור ה-400 ש"ח.

החל ממועד כניסת ההטבות הנוספות ב-2017, אותו עצמאי יוכל להפקיד במקום 7 אחוז מההכנסה שלו רק 4.5 אחוז (שזהו המקסימום להפקדה), שהם כ-960 ש"ח, והטבת המס תנתן לו על כל הסכום – שוב כ-400 ש"ח, אם כי במקרה הזה אותו עצמאי הפקיד לקרן ההשתלמות הרבה פחות כסף, אך נהנה מהטבת מס זהה לחלוטין. הלכה למעשה – המדינה פשוט "מחזירה" הרבה יותר כסף מהסכום שהופקד לעצמאי דרך הטבות מס.

 

דברים נוספים שחשוב לדעת על קרן ההשתלמות לעצמאיים:

נשמע פשוט? בכל מקרה מאוד מומלץ להיעזר ברואה חשבון או לפחות בסוכן ביטוח, שמודעים לחלק מהכללים הקטנים בנוגע לקרן ההשתלמות לעצמאיים והטבות המס הניתנות עליהם. הנה כמה כללים נוספים פשוטים לדוגמא:

  • המקסימום להפקדה שנתית נכון לשנת 2019 הוא 11,700 ש"ח, שהוא תקף להכנסה שנתית של קצת מעל לרבע מיליון ש"ח בשנה, אם העצמאי בוחר להפקיד יותר מזה (גם עבור הכנסה קטנה יותר – חריגה מ-4.5 אחוז הפקדה חודשית) לא יקבל את הטבת המס עבור ההפקדה, אם כי יקבל הטבה אחרת – פטור על מס רווחי הון, כאשר יגיע המועד למשוך את הכסף, וזאת עד למקסימום הפקדה של 7% מסך ההכנסה. מעבר לסכום זה, יאלץ בעל העסק לשלם מס עצום של 25% עבור הרווח הריאלי שצבר בקרן ההשתלמות.
  • משיכה מוקדמת של הכסף (כלומר – במקרה של פחות מ-3 שנים עבור בעל עסק בגיל פנסיה, או פחות מ-6 שנים עבור כל אדם אחר) – יהיה קיים מס על הרווח שנצבר בקרן ההשתלמות.

 

לסיכום, במידה ואתם עוסקים עצמאיים, ובמיוחד אם העסק העצמאי שלכם הוא מקור הכנסה חשוב או היחידי בחייכם, עליכם לבדוק בבהילות את האפשרות לפתיחת קרן השתלמות. חלקים גדולים מהכספים שתפקידו יוחזרו לכם מהמדינה באמצעות הטבות מס, ותוך 6 שנים תוכלו למשוך את כל הכסף שהפקדתם בתוספת הרווח שצברה קרן ההשתלמות שלכם, עם הטבות שוות וכדאיות.

רוצים לערוך בדיקה מקיפה של כל הקופות שלכם הכוללות – קרנות השתלמות, קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים וחיים לחצו על הקישור הבא ומלאו את פרטיכם – המסלקה הפנסיונית

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.