ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח רכב לחיילים בסוף השבוע – השוואה בין חברות הביטוח

נהגים צעירים משלמים ביטוח רכב יקר משמעותית מאשר ביטוח רכב המוצע לנהגים ותיקים מהם, עלויות אשר לעיתים קרובות נספגות על ידי הוריהם המחזיקים בבעלות הרכב המשפחתי בו הצעירים עושים שימוש.

בישראל ישנם  כ-200,000 חיילים בשירות חובה או קבע, אשר אחוז גדול מתוכם עושה שימוש ברכב הוריהם בתקופות זמן מוגבלות.

מרבית החיילים משרתים בבסיסים סגורים או לחלופין משרתים ביומיות ונעים בתחבורה ציבורית אשר ניתנת להם בחינם.

לאור זאת, רבים מעוניינים לחסוך את העלות הגבוהה של התאמת ביטוח הרכב לנהג צעיר אשר כמעט ואינה מנוצלת במהלך השבוע, אך במקביל לא למנוע גישה מהחייל לרכב במהלך סוף השבוע אך אינם יודעים כיצד לפעול.

דבר זה מקבל משנה תוקף לאור זאת שתעריפים אלו, יכולים להוות מעמסה כבדה על הנהג החדש אשר לרוב גם הינו צעיר ולא מבוסס כלכלית ובני משפחתו.

כמענה לכך חברות הביטוח השונות בישראל החלו להציע ביטוח רכב מותאם לחיילים אשר מופעל רק בסופי שבוע, ובהתאם לכך עלותו זולה יותר והוא נתפר בהתאם למידות הצרכים של המשפחה הישראלית הממוצעת אשר כוללת חיילים בעלי רישיון נהיגה אשר נגישים לרכב רק בסופי שבוע. 

במטרה להאיר סוגיה זו אשר יכולה לחסוך למשפחות רבות בישראל מאות שקלים בשנה, אנו נפרט במאמר זה אודות ביטוח רכב לחיילים בסופי השבוע.

מאמר זה יחולק לשלושה חלקים, ראשית אנו נציג מהו ביטוח רכב לחיילים בסופי השבוע, מהן העלויות שלו ולמי הוא מתאים.

בחלקו השני אנו נבחן את סוגי הביטוח הרלבנטיים לסוג זה של פוליסה.

לבסוף, בחלקו השלישי של המאמר אנו נתייחס לדגשים ייחודים אליהם כדאי לתת את הדעת ואף ניתן המלצות וטיפים שונים על מנת לחסוך בעלויות הביטוח האמור.

כל זאת על מנת לסייע לכם להחליט החלטה מושכלת בנוגע לביטוח רכב לחיילים אשר יכול לחסוך לכם סכומי כסף רבים הן בתשלום דמי הביטוח והן בנזקים אשר עלולים להתרחש לאחר מכן. 

 

מהו ביטוח רכב לחיילים בסוף השבוע, ומדוע הוא מומלץ?

כפי שכל אדם ממוצע עם שכל ישר יכול לומר גם נתוני חברות הביטוח בישראל ובעולם מעידים כי נהגים חדשים מעורבים ביותר תאונות דרכים נהגים מנוסים ובהתאם לכך גובים תעריפים גבוהים יותר. כאשר מוטלת החובה על בעל הפוליסה לעדכן כי נהג חדש עושה שימוש ברכב לשם התאמת הפוליסה והעלות אותה משלם הלקוח בעבור הביטוח.

תחושת הבזבוז בקרב בתי אב בנוגע להכנסת הנהג הצעיר במסגרת פוליסת ביטוח הרכב המשפחתי מתעצמת כאשר בוחנים את השימוש של הנהג הצעיר הממוצע. זאת מאחר ועם גיוסו לצבא, החייל אינו נגיש כמעט בכלל לאותו רכב בו הוא מבוטח בשל אופי השירות של מרבית החיילים במדינת ישראל אשר אינם מגיעים כלל במהלך השבוע לביתם או לחלופין מתניידים בתחבורה ציבורית הניתנת להם בחינם.

עם זאת, מבחינה תרבותית בישראל חיילים עושים או לפחות רוצים לעשות שימוש רב ברכב הנגיש להם בסופי שבוע, על מנת להספיק את כל הפעילויות החברתיות אותן לא היו יכולים לעשות במהלך השבוע בשל שירותם הצבאי.

עניין אשר מתעצם שכן בחלק גדול מסוף השבוע אין כלל תחבורה ציבורית בישראל, ולכן הרכב הפרטי מהווה היכולת המרכזית של אותו חייל צעיר להתנייד במהלך סוף השבוע בה הוא אינו בבסיס הצבאי.

בשל כך הם מפעילים לחץ רב על בני משפחתם שלא למחוק אותם מפוליסת הביטוח של לפחות רכב אחד מהרכבים המצויים בבעלות המשפחה.

בשל כך, משפחות רבות בישראל מצויות בהחלטה בנוגע למהי האופציה הפחות גרועה בכל הנוגע לביטוח רכב לצעירים.

האם לשלם סכום גבוה בעבור פוליסת רכב הכוללת את הנהג הצעיר על אף השימוש המוגבל שלו ברכב, או להימנע מלהכניסו אל תוך רשימת מבוטחי הפוליסה ובכך לפגוע באיכות חייו.

כמענה לכך חברות הביטוח החלו להציע מודל ישראלי ייחודי של ביטוחים המיועדים לחיילים אשר מופעל רק בסופי השבוע בהם החיילים נמצאים בביתם וזמינים לנהוג ברכב בשונה מאשר במהלך השבוע.

באמצעות אפשרות זו החייל יכול לנהוג באחד מן הרכבים המשפחתיים ובמקביל המשפחה אינה סופגת את כל העלויות הגבוהות של פוליסת ביטוח לצעירים.

מחירן של פוליסות אלו קשור בקשר הדוק לסטטוס של הנהג החייל בעיני חברות הביטוח והמחוקק באופן כללי.

כלומר, במידה ומדובר בנהג אשר הוא חוסה גם תחת ההגדרה של נהג חדש וגם תחת ההגדרה של נהג צעיר, כלומר קיבל את רישיון הנהיגה שלו לפני פחות משנתיים והוא צעיר מגיל 24, הפוליסה שלו תהיה יקרה יותר מאשר נהג צעיר מגיל 24 אשר אינו נהג חדש, כלומר בעל רישיון נהיגה מעל לשנתיים.

המחיר לרוב יהיה נגזרת של 30-50 אחוזים מהמחיר אשר יינתן לפוליסה ביטוח רכב מלאה בעבור אותו נהג. התעמקות בתעריפים של פוליסות מלאות מסוג זה אשר יוכלו לתת לכם מושג בנוגע לתעריפים ביטוח רכב לחיילים ניתן לראות במאמר זה.

לפוליסה זו יש חשיבות רבה לדעתנו גם בשל החשיבות לתת לנהג הצעיר ניסיון על כלי הרכב והמענה היעיל שפוליסה מוזלת זו נותנת.

זאת מאחר שבמידה ואתם תמנעו מלבטח את החייל בשל העלויות הגבוהות של פוליסה מלאה, אתם למעשה מובילים לכך שהחייל לא יעשה שימוש ברכב בשנים הקרובות כלל בתקופתו כחייל אשר אינו יכול להרשות לעצמו לרכוש רכב מחד ואינו יכול לנהוג ברכב המשפחתי מאידך.

 

סוגי ביטוחי הרכב הקיימים במסגרת ביטוח הרכב לחיילים

באופן דומה לביטוחי רכב אחרים, במסגרת ביטוח הרכב המותאם לחיילים בסופי השבוע, ניתן לבחון בין שלושה סוגים עיקריים של ביטוחי רכב:

  1. ביטוח חובה – ביטוח אשר בלעדיו לא ניתן לנהוג ברכב מבחינה חוקית והוא מהווה המסגרת הביטוחית המינימלית, בה ישנו כיסוי לנזקי גוף הנגרמים כתוצאה מתאונות דרכים בהן היה מעורב הרכב. דרישה זו נקבעה על ידי המחוקק בפקודת  ביטוח רכב מנועי משנת 1970 וכן בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים משנת 1975 העוסקים בביטוחים ותאונות דרכים.
  2. ביטוח צד שלישי – ביטוח זה אשר מכונה גם ביטוח צד ג', כולל ביטוח נרחב מאשר ביטוח החובה ומבטח לא רק את נזקי הגוף הנגרמים מאותו רכב, אלא גם נזקים שנגרמו לצדדים שלישיים כתוצאה מהשימוש ברכב.
  3. ביטוח מקיף לרכב – כיסוי נרחב לנזקים אשר ייגרמו לרכב כתוצאה מגורמים שונים, בהתאם לכללי הפוליסה הספציפיים, כמו למשל נזקי טבע, גניבה וכיוצא בזה ולרוב גם שירותים נוספים במקרים של תקלות ונזקים כמו גרירה, רכבים חלופיים וכיוצא בזה.

לרוב בהוספת נהגים נוספים לפוליסה אנו ממליצים פשוט להתאים את הביטוח הקיים של הרכב בין אם זה ביטוח חובה או ביטוח מקיף לביטוח הרכב הייחודי.

כלומר במידה ומדובר בביטוח חובה אז בסופי שבוע יהיה מדובר בביטוח חובה זהה אשר כולל גם את החייל אשר מבוטח כעת. עם זאת,  במקרה של חיילים אשר לעיתים קרובות לא מנוסים בנהיגה ואף לעיתים נוהגים עייפים בשל הרצון להספיק ככל הניתן בסופי השבוע אנו ממליצים לשקול להרחיב את הפוליסה בעת הם נוהגים ברכב ולבחון את האפשרות של פוליסה מקיפה יותר בעבורם מאשר אלו אשר אתם לוקחים בעבור נהגים ותיקים הרגילים לפעול בכביש.

 

דגשים רלבנטיים בטרם חותמים על הפוליסה לחיילים בסוף שבוע

בנוסף לאמור בפרקים הקודמים, ישנם מספר דגשים נוספים אשר חשוב לתת עליהם את הדעת בטרם מתאימים את הפוליסה לפוליסת סופי שבוע. בהתאם לכך, להלן מספר כללים אשר יסייעו בהקשר זה:

  1. ניתן ליישם את הפוליסה לא רק בעבור חיילים – חשוב לזכור כי העקרונות של הפוליסה לפיהן הביטוח על נהג מסוים מופעל בסוף השבוע בלבד הוא זה שקובע מבחינת חברת הביטוח ולא עצם זה שמדובר בחייל. לכן ניתן ליישם פוליסה זו גם במקרים אחרים, כמו למשל כאשר מדובר בסטודנט אשר מגיע רק בסופי שבוע לביתו, שירות לאומי או כל דבר אחר בו נעשה שימוש ברכב המשפחתי על ידי גורם המגיע לסופי שבוע בלבד.
  2. חיילים אינם מגיעים רק בסופי שבוע לביתם – חשוב להיות עם יד על הדופק ואף לציין בפני המבוטח כי הביטוח שלו כולל רק את סופי השבוע. זאת על מנת להימנע מסיטואציות בהן המבוטח נוהג בסופי שבוע במהלך חופשות מהצבא כאשר אינו מבוטח או לחלופין להוסיף ביטוח לימים ספציפיים במקרים אלו.
  3. ביטוח למספר ימים מוגבל – בהמשך לסעיף הקודם, נציין כי במידה והשירות הצבאי של החייל או כל פעולה בה הוא נמצא אינה תואמת את הסטטוס הסטנדרטי של ביטוח לסופי שבוע, ניתן לעשות ביטוח למספר ימים מוגבל. בדומה לאזכור מן הסעיף הקודם, ניתן לעשות ביטוח ייחודי למספר ימים מוגבל, אך ניתן גם לתאם על מחיר קבוע כאשר הדבר נעשה בשגרה. למשל במידה והחייל משרת שירות ייחודי של שבוע בבית ושבוע בצבא, או שהוא חוזר פעם בשלושה שבועות ולא כל שבת, ניתן לסכם עם חברת הביטוח על מחיר קבוע לכל יום בו קובעים כי החייל יבוטח.

עם זאת, החיסרון הוא כי סוג כזה של ביטוח דורש עיסוק מסוים כל פעם כאשר החייל שב לביתו, ולא ניתן לסגור ביטוח פעם אחת ולהמשיך בשגרת החיים כמו ביטוח סופי השבוע.

  1. עדיין מדובר בפוליסה של נהג צעיר – על אף ההוזלה המשמעותית, חשוב לזכור כי מדובר בפוליסה של נהג צעיר ולעיתים אף נהג חדש. רק ביטוח החובה של פוליסות אלו עולות לעיתים 40% יותר מאשר פוליסות מקבילות של נהג ותיק ממוצע. יש להביא נתון זה בחשבון גם במסגרת פוליסות מוגבלות ומוזלות יותר כמו פוליסת סופי השבוע בה עסקינן. הדבר נכון אף ביתר שאת במידה ומדובר בפוליסה מקיפה יחסית, אשר בה עליית המחירים כתוצאה מהוספת נהג צעיר תהיה "כואבת" יותר.
  2. הוספת מערכות הגנה מתקדמות – בהמשך לסעיפים הקודמים, כדאי לשקול בתוספת או כתחלופה במידה והשירות של החייל אינו מוגבל לסופי שבוע הצבת מערכות הגנה מתקדמות לרכב. מאחר ועיקר התוספת במחיר של הביטוח נובעת מהגידול בסיכון לתאונות דרכים בקרב נהגים צעירים אשר אינם מנוסים על הכביש, הסיכון והמחיר פוחתים כאשר מוסיפים לרכב מערכות הגנה מתקדמות אשר מפצות על אותו סיכון.

כך למשל, במידה ומוסיפים מערכות הגנה מתקדמות כמו מערכות התרעה בגין סטייה מהנתיב ומערכת התראה על אי שמירת מרחק התעריף יורד בכ- 300 שקלים בפוליסה על רכב ממוצע. כך למשל נהג חדש בן 25 ישלם בין 1350 ל-1,900 ₪ בעבור פוליסת החובה אשר אינה מוגבלת לסופי שבוע, במידה וישנן מערכות ההתראה אשר ציינו בעוד במידה ואין מערכת זו המחיר יחצה את ה-1,500 ₪ ובמקרים מסוימיים אף את ה-2,000 ש"ח.

בהקשר זה סביר כי חברות הביטוח אף יציעו את אותן מערכות במחירים מוזלים במידה ותסגרו עימם פוליסות העוסקות בנהגים צעירים, חיילים, סטודנטים וכדומה. אך במידה ולא אל תהססו לשאול אותם על כך, יתרה מכך ייתכן כי כבר מותקן ברכב השייך לכם רכיבים אלו אשר אף יחסכו לכם את עצם רכישת המוצר.

  1. האוכלוסייה הדתית – במידה ואתם חלק מהאוכלוסייה הדתית, אשר אינה עושה שימוש ברכב בשבת ובנוסף על כך החייל אינו נגיש במהלך השבוע מומלץ להציף זאת למול חברות הביטוח. מרבית חברות הביטוח מציעות הטבות לאוכלוסייה הדתית אשר אינה עושה שימוש ברכב במהלך השבת, ולכן הסיכון שלה לתאונות דרכים נמוך יותר, דבר אותו ניתן ליישם גם בפוליסה בה עסקינן. במידה והן אינן מתגשמות בהקשר זה ניתן לשקול ביטוח ימים בו תבטחו רק את ימים חמישי ושישי בעבור החייל ולא סופי שבוע שלמים דבר אשר יכול להוזיל את הפוליסה מבלי לפגוע באיכות חייו בצורה מהותית.
  2. השוואת מחירים, סקר שוק ומיקוח – על אף שמדובר בעיבוי נדבך נוסף לפוליסה קיימת במרבית המקרים, אנו ממליצים כי באופן דומה לכל התנהלות למול פוליסה חדשה של חברת הביטוח לבצע סקר שוק בו תשוו את המחירים של הפוליסות וכן להתמקח על מנת לקבל הצעה מיטבית.

כיום ביטוח זה הינו פופולרי באופן יחסי ומוצע על ידי כמעט כל חברות הביטוח הגדולות, ולכן הדבר מהווה כר פורה להתמקחות ומשא ומתן אפקטיביים.

אנו מדגישים זאת מאחר שעל אף הפיתוי לפעול רק למול חברת הביטוח בה אתם מבוטחים כעת על רכב זה, חשוב לזכור שעלויות נהג צעיר או נהג חדש הינן גבוהות משמעותית ביחס לפוליסות רגילות.

לכן במידה וההצעה המוצעת בחברה בה אתם פועלים הינה הצעה יקרה ולא תחרותית, ההפרשים יכולים להיות לעיתים עצומים בשיעור של מאות שקלים גם בביטוח המוגבל לסופי שבוע בלבד.

 

לסיכום

ביטוח רכב לחיילים המוגבל לסופי שבוע הינו פתרון ייחודי לחסוך את העלויות הגבוהות של הביטוחים לצעירים מתחת לגיל 24 אשר אינם עושים שימוש רב ברכב בשל שירותם הצבאי או לימודיהם.

ביטוח הרכב הייחודי לרוב מותאם לפוליסה המוחזקת על ידי בעלי הרכב לה מתווספות עלויות הביטוח של הנהג הנוסף בגרסתה המצומצמת של סופי השבוע בלבד.

עם זאת, אנו ממליצים לשקול לקחת פוליסה רחבה יותר במידה ואתם מעריכים כי הסבירות לנזקים מנהיגתו של החייל הצעיר הינה גבוהה יותר. עלויות פוליסה זו הינה נגזרת של העלות של פוליסה מלאה לאותו חייל, כאשר המחיר לרוב נע בין 30 ל-50 אחוזים בהשוואה לפוליסה המלאה בלבד.

לדעתנו פתרון זה הוא אידאלי על מנת לחסוך בעלויות ביטוח הרכב לנהג החדש או הצעיר מבלי למנוע לחלוטין מהנהג הצעיר את היכולת לנהוג ברכב כליל.

אך הוא אידאלי רק במידה וסופי השבוע הם אכן הזמן המתאים בו עיקר נסיעותיו של החייל מתרחשות. במידה ושירותו הצבאי דורש התאמות שונות מאשר ביטוח המוגבל לסופי שבוע, מומלץ לשוחח עם חברת הביטוח ולשאול בנוגע לאפשרות לעשות התאמות אחרות כמו ביטוח לימים ספציפיים בהודעה מראש או אחת לשלושה סופי שבוע וכדומה.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.