ארנפלד סוכנות לביטוח

רכב חדש או יד 2, מה יותר משתלם? 

בואו נודה על האמת, עם המצב העכשווי של התחבורה הציבורית בישראל, פשוט אי אפשר להסתדר ללא רכב פרטי. נכון שאם אתם מצליחים למצוא דירה להשכרה במחיר שפוי במרכז תל אביב ועובדים בתוך העיר אתם בהחלט יכולים להסתפק באוטובוסים, אבל מה לעשות שרוב אוכלוסיית ישראל עונה על נתונים אחרים לגמרי? מעל 50% מהישראלים העובדים צריכים לנסוע למקום העבודה שלהם לעיר אחרת, כאשר חלק נכבד מהם אף נוסע שעה ויותר.

לא לכל מקום יש אוטובוס, וגם לאלו שכן יש לפעמים שעות לא נוחות או שאינן מתאימות לעובד הממוצע. ומה לגבי טרמפים אתם שואלים? אם יש לכם מישהו שנוסע לאזור העבודה שלכם בדיוק בשעה שנוחה לכם ועושה את אותה הדרך בחזור גם כן, שיחקתם אותה. שוב, רוב האנשים לא מתמודדים עם מציאות שכזו ולכן פונים לכיוון של רכב פרטי, לפעמים אפילו שניים, בכל בית. 

 

אז מה כדאי לקנות, רכב חדש או משומש?

ברור שמדובר על סוגיה משמעותית שאי אפשר לפטור בהינף יד וצריך לצלול פנימה אל הנתונים כדי לנתח את הדברים בצורה הנכונה. הרי יש נימוקים ושיקולים לכאן ולכאן וכדאי לראות את התמונה הגדולה לפני שתחליטו לאן לכוון.

 

רכב חדש – למה כן, למה לא ומה שביניהם

יתרונות של רכב חדש 

במלה אחת – בטיחות

כל מבחן ריסוק שנערך אי פעם הגיע לאותה מסקנה מתבקשת, רכב חדש בטיחותי יותר מרכב משומש שנמצא על הכביש כבר כמה שנים. החלקים מתבלים, החגורות מתעייפות ולעיתים חלק מהמערכות יוצאות מכלל פעולה ואתם אפילו לא מודעים לכך. ברכב חדש הכול מתפקד, יוצא ישר מהניילון ואתם יכולים להרגיש הכי בטוחים בעולם, אבל אפילו יותר חשוב מזה – אתם יכולים להרגיש שבחרתם הכי בטוח עבור המשפחה היקרה לכם מכול.

 

בשתי מילים – בחירה אישית

רכב, בדיוק כמו דירה, הוא עניין של טעם אישי. הרי כל אחד אוהב לעצב קצת אחרת, יש לו מחשבות על יכולות שונות ותשוקה נסתרת לפיצ'רים שמתאימים במיוחד בשבילו. ברכב חדש אפשר לענות על כל הצרכים הללו. ניתן לבחור צבע, מערכת שמע משוכללת ולהחליט האם תרצו מסכים מאחורי משענות הראש. כל אלו יכולים להתבצע ברכב חדש, בדיוק כמו בחלומות שלכם וכך הרכב שלכם ייראה כאילו הוא יצא היישר מהחלומות שלכם בשנים האחרונות.

 

בשלוש מילים – אין חתול בשק

רכב חדש מהחברה הוא לוח נקי. אתם יודעים בדיוק מה המצב המכני שלו, איך הוא מגיע ומה הוא יכול לעשות. אתם לא צריכים לחשוש שתצאו ממגרש החניה ופתאום מכסה המנוע יתחיל להעלות עשן, הבלמים קצת יחרקו ומד השמן יצנח בצורה מסוכנת. האחריות של חברות הרכבים והמחויבות שלהן לשמן הטוב דואגות לכך שרכב חדש מגיע במצב מצוין, ואתם יכולים להיות בטוחים שקיבלתם את המוצר בצורה הטובה ביותר שהחברה יכולה להציע.

 

בארבע מילים – האפשרות לעשות טרייד אין

כשתחליטו בעוד שלוש או ארבע שנים שאתם רוצים להחליף שוב את האוטו, יש לכם ביד קלף מיקוח רציני. אתם מגיעים עם רכב שהוא לא ישן במיוחד אל החברה ממנה קניתם אותו ויכולים להסביר שאתם רוצים רכב חדש. בתמורה לכך שתחזירו את הרכב שכבר קניתם, תוכלו לקבל הנחה משמעותית מאוד ממחירו של הרכב החדש. כך יוצא שתוכלו להחליף רכב כל שלוש שנים ולהוסיף סכום שיהיה נמוך בהרבה מזה שתוציאו על רכב חדש ללא הרכב הקודם שלכם.

 

למרות שזה נשמע קסום, יש גם חסרונות

ירידת ערך

בעולם כלכלי כמו שלנו גם קניית רכב היא כבר מזמן לא רק דרך להסיע את המשפחה או את עצמכם ממקום למקום, אלא עסקה כלכלית. וחשוב לדעת, עסקה של קניית רכב חדש היא לרוב לא עסק כלכלי במיוחד. מהרגע שחתמתם על החוזה והתנעתם את הרכב, הערך שלו צונח. עד כמה הוא צונח, אתם שואלים? רק בשנה הראשונה מדובר על צניחה של בערך 15%, לפעמים אפילו יותר. אם לוקחים בחשבון שרכב חדש עולה בממוצע עולה 100,000 ₪, כבר בשנה הראשונה מדובר על הפסד של 15,000 ₪ מערכו – סכום משמעותי לכל הדעות. וכל שנה שבה הרכב נמצא בחזקתכם, ירידת הערך גדלה וכך ההפסד שלכם הולך ונהיה משמעותי יותר.

 

 מחיר ראשוני

חשוב לזכור כי רכב חדש עולה הרבה יותר מרכב משומש. לא משנה מאיפה הופכים או מסתכלים על זה. כפי שכתבנו למעלה לגבי ירידת הערך, כך רכב חדש שאף אחד עוד לא נסע בו עולה הרבה יותר מרכב שכבר שייך למישהו והופך להיות יד שנייה. לפעמים אפשר למצוא מציאות בשוק הרכב, אך צריך לזכור כי המחיר של רכב חדש בכל מקרה יהיה גבוה יותר.

אז אחרי שהכרתם את היתרונות והחסרונות של רכב חדש, חייבים לבחון גם את האופציה של רכב יד 2 ולראות לאן החקירה הזו יכולה לקחת אתכם.

 

רכב יד 2 – נותנים הזדמנות שנייה

יתרונות של רכב משומש 

היצע ענק

היום, כשיש שוק ענק של מימון רכבים חדשים, ליסינג והלוואות – המון אנשים מעדיפים לקנות חדש ולכן שוק הרכבים המשומשים עולה על גדותיו מהיצע. אם תחפשו רכב, אפילו כזה ספציפי, כנראה שתמצאו אותו אי שם אם החיפוש יהיה מספיק מקצועי. רכבים מכל הגדלים, הסוגים והצבעים נמצאים היום בשוק הרכבים המשומשים ולפעמים בעלי הרכב מוכנים להתפשר, לאור העובדה שההיצע כל כך גבוה – דבר שיכול לשחק לידי הקונה.

 

מחיר אטרקטיבי

מאחר וההיצע כל כך גדול כפי שנכתב למעלה, המחיר עצמו יורד בהתאם. כיום, בעלי מכוניות שמנסים למכור רק לפי מחיר מחירון מגלים שאחרי תקופה הם כבר מתחילים להתייאש. אם עושים חיפוש מדוקדק ומחליטים לחכות בסבלנות, אפשר להשיג הנחות של עשרות אחוזים מתחת למחיר המחירון, תלוי בצורך של המוכר ועד כמה הוא ממהר עם המכירה.

 

ירידת ערך קטנה יחסית

את עיקר ירידת הערך מבצע הרכב בשנים הראשונות והמוקדמות לאחר העלייה שלו על הכביש. ככל שהרכב וותיק יותר, ירידת הערך שהוא מבצע אצלכם קטנה יותר, כך שגם אם תחליטו למכור אותו לאחר תקופה, ההפסד שלכם יהיה הרבה יותר קטן. במידה ותחליטו להשאיר אותו אצלכם לאורך שנים, גם אז, את עיקר הסכום שהרכב מפסיד, מישהו אחר כבר הפסיד בשבילכם.

 

ביטוח רכב זול יותר

מעניין לגלות, אבל ביטוח על רכב ישן יעלה לכם פחות. ולמה זה? רכב חדש מפתה גנבים בצורה מיוחדת. אחוזי הרווח שאפשר לעשות עליו גבוהים, הוא שווה הרבה וניתן למכור אותו בקלות. רכבים משומשים לעומת זאת, לעיתים קרובות אינם שווים את הסיכון. לכן, ביטוח לרכב משומש וותיק יעלה פחות מביטוח לרכב חדש. עלויות אלו יכולות להיות משמעותיות כאשר מסכמים אותן לאורך שנים ולכן כדאי לקחת זאת בחשבון בעת רכישה של רכב.

 

חסרונות של קניית רכב יד 2 – לא מתעלמים

בעיות מכניות

לעולם לא תוכלו לדעת בוודאות מה אתם קונים. גם אם תיקחו את הרכב לבדיקה, תחזיקו ביד דו"ח שחתמו לכם במוסך שהכול בסדר ואתם יכולים להיות רגועים, הרי אף פעם אי אפשר באמת לדעת. יכול להיות שהמאייד כבר בלוי ורק מחכה להתפרץ, שהשמן עוד שנייה מתחיל לטפטף החוצה ובאופן כללי – יכולות להיות ברכב תקלות ממגוון סוגים ומינים. הבעיות המכניות הללו יכולות לצוף בעקבות בלאי טבעי או אפילו בעקבות תאונות שהרכב עבר, אבל לפעמים לא תדעו על כך בעת הקנייה ורק לאחר זמן מה תגלו מה הנזק שנגרם לכם.

 

ירידה בבטיחות

אי אפשר להתעלם מהנתונים. רכב יד שנייה פחות בטוח מרכב חדש. מבחני הריסוק העולמיים מוכיחים את זה פעם אחרי פעם. זה לא אומר שרכב יד 2 אינו בטוח, אלא אומר שרכב חדש יהיה בטוח יותר. האם ההפרש במחיר שווה את הגברת הסיכון, גם אם מדובר לעיתים על אחוזים בודדים? זוהי החלטה שכל אחד עושה עבור עצמו.

 

לסיכום

אתם חייבים להסתכל על הצורך שלכם, כמה זמן האוטו הולך להיות ברשותכם, מי הולך לנסוע בו ואלו אפשרויות עומדות בפניכם מן הבחינה הכספית. רק לאחר שקלול של כל הנתונים תוכלו להגיע למסקנה הנכונה והרצויה בשבילכם, אבל יכול להיות שהיא תהיה שונה ממסקנה שאחרים יגיעו אליה ולכן הנתונים וההתייעצות עם בעלי מקצוע חשובים במיוחד במקרים כאלו.

בהצלחה ונסיעה טובה!

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.