ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח רכב אספנות – האם יש צורך?

התחביב של קניית רכבי אספנות היה שמור בעבר לעשירים ולמשוגעים לדבר בלבד. היום התחביב הנוצץ אפשרי גם בתקציבים מוגבלים יותר. המראה של רכבי האספנות ברכבי הארץ מזכיר נשכחות, בין אם זה החיפושיות האהובות, או רכבי פאר כמו יגואר, פורשה, ואפילו רכבים פשוטים יותר כמו פורד ושברולט. למרות שרכבי האספנות יכולים להיות יקרים במיוחד, הם עדיין נמצאים בקטגוריה של רכבים ישנים, ולכן הביטוח עליהם יכול להיות דווקא זול יותר מביטוח על רכב רגיל. גם הטבות שונות מטעם המדינה, יכולות להוזיל את העלויות שקשורות לביטוח של רכב אספנות. את כל הפרטים שאתם צריכים לדעת – תמצאו בכתבה שלפניכם. 

 

מהו רכב אספנות?

רכב אספנות הוא כלי רכב, אשר גילו עולה על הגיל שבו מופסק השימוש של כלי רכב מהסוג שלו בדרך כלל, והוא נשמר למטרה של אספנות. בכל מדינה יש הגדרות שונות לפרטים המדויקים שמגדירים את המונח רכב אספנות.

בנוגע לרכבי אספנות שעדיין משמשים לנסיעה רגילה בכבישים, קיימת רגולציה מיוחדת על מנת להבטיח את הבטיחות של הנוסעים ברכב וכמובן של שאר המשתמשים בדרך.

הנוסטלגיה והמראה המיושן והייחודי של הרכבים הישנים, עושים את העבודה וגורמים לרכבי אספנות להיות מבוקשים ויוקרתיים. לא משנה שמדובר במכוניות אשר בקושי נוסעות על הכביש, מיושנות, ונדרשות לטיפולים תדירים וכן לביקורים תכופים במוסך.

מיזוג אוויר ורדיו הם לא חלק מהמערכת של הרכבים הללו בדרך כלל, אבל כל אלו לא מונעים מהמשוגעים לדבר להמשיך ולנסות להשיג רכב אספנות.

אלו שאוהבים את זה, רואים ברכב אספנות כאומנות לכל דבר. בארץ ובעולם יש מועדונים שהוקמו על מנת לפתח מודעות להיסטוריה מוטורית, והם הפכו לכתובת בכל הנוגע לאספנות רכב. כך, נהיו גם מפגשים חברתיים סביב הנושא. מגזינים בתחום רואים אור, וטיולים לרכבי אספנות זו תופעה שהולכת וגוברת.

 

התקנות הישראליות בנוגע לרכבי אספנות

על מנת שרכב ייחשב לרכב אספנות במדינת ישראל, הוא צריך להיות כלי רכב שחלפו יותר מ – 30 שנה משנת הייצור שלו, שנרשם במשרד התחבורה כרכב אספנות, וכן שהוא אופנוע, מכונית, אוטובוס או משאית – אשר משקלו הוא לא יותר מ – 12 טון. משנת 2010 גם כלי רכב שמוגדרים בתור 'רכב ביטחון' יכולים להירשם כרכבי אספנות ככל שהם עומדים בתנאים האמורים. (כמו אמבולנס או כבאית למשל).

התקנות הנוגעות לרכב אספנות אומרות בין היתר שאסור לנהוג ברכב כזה בשעות העומס – כלומר בשעות 7 עד 9 בבוקר בימי החול (ימים ראשון עד חמישי). בתמורה, מקבלים בעלי רכבי האספנות הטבות מסוימות כמו הפחתה בתשלום הנדרש לאגרת הרישוי. בנוסף, רכב אספנות צריך לעבור טסט רק פעם בשנה, בשונה מרכבים מיושנים 'רגילים' שנדרשים ליותר.

הטבה נוספת שיש היא שאספן יכול להעביר את הבעלות על רכב האספנות גם אם אין לו רישיון רכב תקף. כמו כן, הוא פטור גם מבדיקת מעבדה מוסמכת אם הרישיון לא בתוקף יותר מ – 24 חודשים. עוד הטבה המיוחדת לרכב אספנות, היא שאם רכב אספנות רשום על שם של אדם עם תעודת נכה, מותר להשתמש בהטבות של הנכה גם כאשר אדם אחר עושה שימוש ברכב (מה שכמובן אסור במקרים רגילים).

 

כמה עולה רכב אספנות?

רכבי אספנות הם יקרים בדרך כלל, והמחיר שלהם משתנה בהתאם לשנה ולדגם. כמובן, אם לרכב יש סיפור מיוחד שעומד מאחוריו – המחיר יעלה בהתאם. לדוגמא, רכב ששימש מפורסמים בעבר, השתתף בסרט, או רכב ששרד אירוע ידוע. מה שמשפיע עוד על המחיר של רכבי האספנות זה כמה הרכב נסע. ככל שרכב נסע פחות, מחירו יעלה. כמובן שגם העיצוב של הרכב והשיפוצים שעבר ישפיעו גם הם על המחיר. בדרך כלל ניתן למצוא באינטרנט רכבי אספנות בטווח של 20,000 ₪ עד 300,000 ₪ בהתאם לתנאים שציינו.

הנה דוגמא לרכב יוקרתי במיוחד – מכונית האסטון מרטין של ג'יימס בונד, שקידמה את הסרט "כדור הרעם" משנת 1965, נמכרה ב – 2019 בלא פחות מ – 6.4 מיליון דולר. המכירה התקיימה במכירה פומבית, בה לקח 4.5 דקות בלבד עד שהמכונית נמכרה.

יש לציין שהמס שיש לשלם על היבוא של המכונית עלול לייקר באופן משמעותי את העסקה. לעיתים מס זה מגיע ל – 50% ואף יותר מהעלות הכוללת של היבוא. יש שיעור מס מיוחד ליבוא של רכבי אספנות והוא משתנה בהתאם לארץ הייצור והארץ ממנה מייבאים את הרכב. למשל, רכב שיוצר ויובא מארצות הברית, או רכב שיוצר ויובא מהאיחוד האירופי לישראל, ממוסה לפי 103% כולל מע"מ. אם עושים שילוב אחר של מדינת הייצור ומדינת היבוא, מגיעים לשיעור מס כולל של 118%. המס הנקוב הוא לא כולל את עלות ההובלה והביטוח כמובן.

בנוסף, חשוב לדעת שבעבר רכבי אספנות היו שמורים לעשירים בלבד (או למשוגעים לדבר). כיום, בזכות העובדה שיש סחר אלקטרוני עולמי, התוצאה היא שער מטבע נמוך יחסית ולכן האפשרות ליבוא אישי מכל רחבי העולם היא לא בהכרח כל כך יקרה כמו שהיתה בעבר. עובדה זו גורמת לכך שהתחביב לקנות רכבי אספנות הפך לנפוץ יותר וניתן להשיג רכבי אספנות במחירים נוחים יותר מכפי שהיה בעבר.

 

ביטוח לרכב אספנות

ביטוח של רכב אספנות שונה מביטוח של רכבים רגילים בכמה עניינים:

ראשית, רכבי אספנות מחויבים בביטוח חובה, אבל בניגוד לרכב רגיל, רכב אספנות זוכה ל – 75% הנחה מהמחיר של ביטוח חובה של רכב רגיל. זה חלק מסל ההטבות שהתקנות בישראל נותנות לבעלי רכב אספנות. גם רכיב צד ג' בביטוח לרכב אספנות הוא נמוך באופן יחסי למכוניות הרגילות. ניתן למצוא ביטוח צד ג' על רכבי אספנות במחירים נמוכים באופן מגוחך, בסביבות ה – 400 ₪.

במה שנוגע לביטוח המקיף של רכב אספנות כדאי לדעת שזו לא חובה לעשות אותו אך בהחלט כדאי. ההמלצה היא בדרך כלל לרכוש פוליסה רחבה יחסית לרכבי אספנות, אבל המשמעות היא לא בהכרח ביטוח יקר במיוחד. בגלל המאפיינים המיוחדים שיש לרכב אספנות, הבעלים בדרך כלל יהיו מעוניינים בפוליסה רחבה. לאור העובדה שיש נזקים שצריכים כיסוי, לא רק בגלל תאונות, אלא גם מחשש לשחיקה של הגלגלים הישנים ולשריטות.

מעבר לכך, גם גניבות הן לא תופעה נדירה כאשר מדובר ברכב אספנות מנקר עיניים. בנוסף, בגלל שבדרך כלל רכבי אספנות הם בעלי ערך סנטימנטלי לבעלים שלהם, כדאי שיהיה על מה להישען למקרה שייגרם לו נזק כלשהוא. לעומת רכבים רגילים, כשמגיעים לרכבי אספנות, כל שריטה עלולה להוציא את הבעלים מדעתם.

בסופו של יום, הושקע סכום נכבד בקנייה של הרכב הזה, בעיקר בשל התחביב, ולכן רצוי למצוא ביטוח מתאים שיעזור לעמוד בנטל של כל הטיפולים והתיקונים שידרשו כדי לשמור עליו במצב טוב.חשוב לציין, שיש חברות ביטוח שנותנות הנחות לבעלי רכבי אספנות שעומדים במספר תנאים, וביניהם למשל הנחה לאלו המשתייכים למועדון הרכבים  הקלאסיים והאספנות.

 

לסיכום

אם גם אתם לוקחים חלק במועדון המשוגעים על רכבי אספנות, תשמחו לדעת שבשורה התחתונה, ביטוח לרכב אספנות הוא אמנם דבר מומלץ, אך לרוב יצא זול יותר מביטוח רגיל. לאור התמיכה הציבורית בתחביב, שנותנת הנחה משמעותית על ביטוח החובה, וכן העלות הזולה של ביטוח צד ג', ניתן למצוא פוליסות משתלמות. כמובן, שהסכום הכולל יהיה תלוי בהיקף הפוליסה שתיבחר, בנדירות של הרכב, בזמינות החלפים ובתנאים הנוספים שלו.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.