אחת המעטפות המבאסות הנוחתות בתיבת הדואר שלנו היא ההזמנה לטסט לרכב. אנחנו פותחים את המעטפה ומבינים שהגיע הרגע שבו עלינו לפנות זמן, כסף וסבלנות, להתכונן לטסט השנתי ולקוות שהרכב שלנו יעבור את המבחן בהצלחה.
אחת לשנה נדרש כל בעל רכב להעביר את הרכב בדיקה שתאשר שהרכב תקין ומורשה לנוע בכבישי ישראל. עבור נהגים רבים מדובר לא רק בטרחה וכאב ראש, אלא גם במצב של אי ודאות, הרכב יעבור את הטסט או לא יעבור? מבחן הטסט לא חייב להיות מעיק ומאיים, אם תתכוננו אליו היטב, הוא עשוי להיות הרבה יותר קל ומהיר ממה שחשבתם.
טסט לרכב – עשרה דברים שחשוב לדעת
טסט לרכב או בשמו המקצועי, מבחן רישוי שנתי לרכב, זאת בדיקה תקופתית הנעשית על ידי מכון מוסמך מטעם משרד התחבורה לרישוי רכב בזמן המוגדר בחוק. טסט לרכב הוא תנאי לחידוש רישיון הרכב לצד תשלום אגרת רישוי.
הרישיון החדש של הרכב נשלח לכל בעל רכב פעם בשנה, כחודש או חודשיים לפני פקיעת הרישיון הנוכחי של הרכב. אם לא קיבלתם הודעה עד שבועיים לפני פקיעת הרישיון הנוכחי כדאי לפנות אל סניף הרישוי הקרוב למקום המגורים שלכם או אל מוקד השירות של המשרד.
את מבחן הרישוי יש לבצע לפני פקיעת תוקף הרישיון של הרכב הנוכחי.
את אגרת הרישוי יש לשלם לפני ביצוע מבחן הרישוי. את האגרה אפשר לשלם במוקד הטלפוני של משרד התחבורה, בבנק, כרוך בעמלה, בבנק הדואר או באחת ממכונות הרישיומט הנמצאת במספר סניפים של רשת הסופר פארם.
במסגרת הטסט נבדקים מסמכי הרכב, בלמים, אורות, זיהום אוויר, מערכת ההיגוי, כיוון גלגלים, מגבים, מצבם הכללי של המתלים והשלדה וציוד החובה.
רכב חדש אינו מחויב בביצוע טסט עד לסוף השנה השלישית לעלייתו לכביש.
רכב מיד ראשונה מליסינג או מהשכרה פטור ממבחן רישוי בשנתיים הראשונות.
רכב שגילו מעל חמש עשרה שנה מחויב בבדיקת בלמים במוסך מורשה כתנאי לחידוש הרישיון.
רכב שגילו מעל עשרים שנה יידרש לבצע טסט פעמיים בשנה ולהציג אישור רכב מיושן.
אל מבחן הרישוי צריך להגיע עם הרבה סבלנות. הזמן הטוב ביותר להגיע הוא באמצע השבוע בשעות הצהריים. יום שישי הוא היום העמוס ביותר, התורים ארוכים והלחץ גדול, יום ראשון פחות עמוס מימי שישי, אך גם בו יש עומס ולחץ. אם אינכם רוצים לבזבז זמן יקר בעמידה בתורים, בואו באמצע השבוע בשעות הצהריים.
המסמכים שצריך להביא ביום הטסט
את אגרת הרישוי יש לשלם לפני הטסט וביום הטסט יש להגיע עם האישור על תשלום אגרת הטסט. ביטוח חובה בתוקף, תעודת זהות של בעל הרכב הרשום ברישיון הרכב ואם מי שמגיע למבחן הרישוי אינו בעל הרכב, עליו להצטייד בתעודת זהות של בעל הרכב ובייפוי כוח חתום בכתב.
מה חייב להיות בתא המטען
בתא המטען של הרכב חייב להיות אפוד זוהר, משולש אזהרה, ג'ק, צמיג רזרבי, מפתח לברגי הגלגלים, גלגל חילופי תקין וברכב צריך להיות פח אשפה. ברכב מסחרי נדרש גם מטף כיבוי אש קטן.
בדיקה מוקדמת של מצב הרכב תסייע לכם להימנע ממועד ב'
כדי למרב את סיכויי ההצלחה של הבדיקה ולצמצם באופן משמעותי את סיכויי הכישלון, לחסוך כסף וזמן יקר בבדיקה חוזרת, מומלץ לבצע מספר בדיקות פשוטות רגע לפני שמגיעים אל מבחן הרישוי לבדיקה השנתית. מצאתם ליקוי, גשו מיד למוסך עוד לפני שאתם מגיעים למכון הרישוי.
בדיקת תאורה – יש לוודא כי כל הנורות תקינות, כולל פנסים הקדמיים כולל אור דרך ואור מעבר, תאורת פנסים אחוריים, נורות בלם, אור רברס ואיתותים. כדאי להיעזר בבן משפחה או חבר שיבדוק מה קורה עם הנורות כאשר אתם מפעילים את המערכת הרלוונטית
ברכבים החדשים מכוסים הפנסים הקדמיים בכיסוי פלסטי, כיסוי זה גורם לתופעה של עדשות עכורות מסיבות שונות כמו החום שמפיקות הנורות בחלל הפנס או בשל הקרינה הישירה של קרני השמש היוקדות. חשוב להגיע לטסט עם פנסים צלולים ונקיים. אפשר לנקות את הפנסים לבד, באמצעות חומריים ייעודיים שקונים בחנויות לאביזרי רכב ואפשר לבצע ליטוש והברקה של הפנסים באמצעותן בעלי מקצוע המתמחים בכך. כל אחת מהאפשרויות תניב רמה אחרת של צלילות הפנסים.
צמיגים – בדקו את תקינות הצמיגים לפני שאתם מגיעים אל מבחן הרישוי. הגעה עם צמיג שחוק או סדוק תכשיל את הטסט ואתם תידרשו להחליף צמיג ולחזור ולהיבדק שוב.
אם החלפתם את הצמיג המקורי או שקניתם את הרכב מיד שנייה, בדקו את התאמת הצמיג לנתונים שמופיעים ברישיון הרכב. אם הנתונים לא יהיו תואמים לצמיג המותקן ברכב, תידרשו להחליף אותו ולחזור לבדיקה פעם נוספת.
בלמים – בדיקת תקינות הבלמים היא עבודה של מוסכניקים, אבל גם הנהג יכול לקבל מושג על מצב הבלמים. שימו לב האם אתם שומעים צליל מתכתי או מרגישים רטט בדוושה בזמן הבלימה, עקבו אחרי מצב השמן במכל שמן הבלמים ושימו לב אם בזמן חניה יש נזילת שמן מסביב לגלגלים. אם כן, סימנים אלו מעידים כי הבלמים אינם במצב תקין ועליכם לטפל מיד בבעיה כדי לעבור את הטסט ובעיקר כדי לשמור על בטיחות בנסיעה.
חשוב לדעת כי מכונית שנפסלת בסעיף תקינות הבלמים חייבת להגיע למבחן החוזר עם אישור בלמים חתום על ידי בעל מוסך מתמחה.
מגבים – מגבים תקינים אינם רלוונטיים רק לעונת הגשמים מאחר הם משמשים אותנו גם בתקופת הקיץ לניקוי אבק או כל לכלוך אחר מהשמשה הקדמית, ולכן הם כלולים בבדיקות שעורך מכון הרישוי בכל עונות השנה. אם המגבים שלכם יבשים, קרועים או סדוקים הם יכשילו אתכם בבדיקת הרישוי. בדקו הן את המגבים הקדמיים והן את המגבים האחוריים.
לוחית הרישוי – דהויה מהווה סיבה לכישלון במבחן הטסט ועליכם להחליף אותה. אך שימו לב, אל תמהרו לרכוש לוחיות חדשות. אם לוחית הזיהוי ברכב שלכם יוצרה בין השנים 2012 – 2014, בשנים אלו חלה תקלה בפס הייצור של שתי ספקיות מרכזיות של לוחות הרישוי, תקלה הגורמת לדהייה מוקדמת של הצבע הצהוב. הוראות הנוהל של משרד התחבורה למכוני הרישוי קובעת שבעלי לוחיות רישוי שיוצרו בשנים אלו זכאים להחלפה ללא עלות.
זיהום אוויר – תקנות עדכניות של משרד התחבורה מורות להחמיר בבדיקות זיהום האוויר של הרכב, לכן מומלץ להוסיף תוסף למכל הדלק אשר ינקה את הפיח שהצטבר במערכות המנוע השונות. אם גיליתם שפליטת הגזים המזהמים גדולה במיוחד, כדאי לעשות במוסך שטיפה של מערכות המנוע באמצעות הזרקת חומר ייעודי דרך סעפת היניקה.
איך תדעו באיזו שנה יוצרה לוחית הזיהוי ברכב שלכם? פשוט כך. חפשו את תאריך הייצור של הלוחית המופיע בצורת ארבע ספרות על גבי הלוחית. שתי הספרות הראשונות מצד שמאל מסמנות את השבוע בשנה ושתי הספרות האחרונות מייצגות את שנת הייצור. לדוגמא: אם המספר המופיע בלוחית הרישוי שלכם הוא 2112, המשמעות היא שלוחית הייצור יוצרה בשבוע ה- 21 של שנת 2012.
המספרים על לוחיות הזיהוי חייבים להיות בולטים ולא דהויים. אם הצבע השחור של הספרות התחלף, תוכלו לחדש אותו באמצעות טוש שחור עמיד במים.
גומיות ציריות יבשות, הגומיות הנמצאות בחיבור שבין חיבור הגלגל לזרוע היוצאת מהמנוע, מהוות גורם מכשיל במבחן הטסט. העלות של גומיות אלו נמוכה וכדאי להעיף מבט במצב הגומיות לפני הטסט ואם צריך להחליף אותן כדי למנוע את הטרטור של חזרה למוסך לתיקון הליקוי והגעה לטסט חוזר.
טסט לרכב – 3 טיפים חשובים!
נקו את הרכב מבפנים ומבחוץ לפני שאתם ניגשים לבדיקה. בוחני משרד הרישוי מתרשמים אחרת מרכב המגיע מלוכלך מאשר מרכב המגיע נקי מתוך הנחה שהזנחה חיצונית הולכת ביחד עם הזנחה מכאנית. ולכן נקו את הרכב היטב ואל תדלגו על תא המנוע וניקיון של תחתית תא המנוע. רכב שיגיע נקי מלכלוכים ומנזילות יעורר פחות חשד וירידה לפרטים בבדיקות של המערכות השונות.
מוסכים רבים מעניקים שירות של הגשת הרכב למבחן הרישוי תמורת כמה מאות שקלים. אם זמנכם יקר לכם ואם אתם חוששים כי הרכב לא יעבור את מבחן הרישוי, מומלץ להיעזר בשירות זה.
אם החלטתם להגיע למבחן הרישוי לבד, ולא באמצעות המוסכניק, כדאי לבצע טיפול שוטף לרכב סמוך למועד הטסט השנתי. בעת הטיפול בקשו מהמוסכניק לוודא כי הרכב שלכם כשיר למעבר הטסט ואם יימצאו ליקויים, לתקן אותם.
נכשלתם בבדיקה – מה עושים?
לרכב שנכשל בבדיקה בשל ליקוי מסוכן אסור לנסוע למוסך, אלא עליו להיגרר לשם.
בעל רכב שרכבו נכשל בבדיקת הטסט יקבל מהבוחן טופס שבו יצוינו כל הליקויים שהתגלו במהלך הבדיקה. ברוב הפעמים יינתנו לבעל הרכב שבעה ימים לתיקון הליקויים ורק לאחר שכל הליקויים יתוקנו יוכל בעל הרכב לגשת למבחן רישוי חוזר. בנוסף, תידרשו לשלם עבור טסט נוסף, אך בעלות נמוכה מהעלות של הטסט הראשון.
לסיכום, בדיקה מקדימה של הרכב לפני ההגשה לטסט עשויה לגלות תקלות קלות ופשוטות יחסית העלולות להכשיל אתכם במבחן הטסט. איתור מוקדם של התקלות ותיקון שלהם ימנע כישלון בטסט, בזבוז של זמן יקר ועלות כספית של טסט חוזר.