ארנפלד סוכנות לביטוח

זכויות הורים גרושים לילד עם מוגבלות

אף אחד לא חושב שלהתגרש זה קל, אז מה קורה כאשר יש גם בתוך כל הסיפור הזה ילד מיוחד?

בהליך גירושין שבו לבני הזוג ילד/ים עם צרכים מיוחדים, צצים כאמור מורכבויות שונות, שלא נראה בדרך כלל במשפחות שאין בהן ילדים עם צרכים מיוחדים.

הדבר החשוב ביותר בגירושין שכאלה הוא הצורך לצפות פני עתיד – לחשוב מראש על סוגיות שעלולות לצוץ במרוצת השנים, בהתאם למצבו של הילד.

פתירת הסוגיות האלו מבעוד מועד, תמנע סכסוכים רבים, גם אם יעלו בעתיד סוגיות שלא חשבתם עליהם כלל.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עוברים בשגרה היומית שלהם קשיים רבים ונדרשים לשאת בהוצאות הכספיות הגדולות הכרוכות בגידול ילד נכה.

  • מהן הזכויות הרפואיות המגיעות להורים לילד נכה?
  • למי מגיע תג נכה?
  • לאיזה גוף מגישים בקשה לסיוע בבית הספר?
  • ומהי גמלת ילד נכה ואילו הטבות עשויה הגמלה להקנות?

בני הזוג יצטרכו להכריע בצורה מפורשת בהסכם ביניהם, בנוגע לחלוקה ההורית על הילד לאחר הפיכתו לבגיר. גם בהכרעה על גובה דמי המזונות, יש לשקול מרכיבים נוספים, שאין במשפחות אחרות. למשל, לקחת בחשבון כי יתכן והילד יזדקק לפיזיותרפיה, עזרה בלימודים, קלינאית תקשורת, חינוך מותאם, תרופות שאינן בסל הבריאות ועוד.

מרגע שהפכנו להורים, אנחנו מחויבים לטובת ילדינו ולספק אחר צרכיהם בצורה הטובה ביותר.

משמע – להציב אותם בראש סדר העדיפויות שלנו.

זה נכון להורים בכלל וביתר שאת להורים בעלי צרכים מיוחדים, שגם לאחר שיגיעו לבגרות, חלקם עדיין יזדקקו לנו.

עלינו לתת לילדים אלו את המיטב שאנחנו יכולים, את היציבות שלה הם זקוקים ואת האהבה שלנו.

על זה אנחנו לא יכולים להתפשר.

אנחנו כן יכולים להתפשר על האגו שלנו, על הכעס כלפי בן הזוג ולפעמים פשוט לוותר למענם.

 

התמודדות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

המציאות חיים המורכבת והכל כך קשה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתחילה בשלב בו הילד מאובחן כילד נכה, שלאחר מכן ההפנמה שאתה בתור הורה לילד עם צרכים מיוחדים מתחיל להבין שהשגרה היומית שלך מורכבת ממשימות לא פשוטות. ומה שמלווה אותנו ההורים תמיד: הקשיים הכלכליים, הדאגות הבלתי פוסקות, התסכולים שמלווים בחוסר אונים בלתי מפסיק וכמובן שיש צורך בעזרה שלאו דווקא נח לבקש אותה.

 

רוב ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים לא מודעים כלל לזכויות לילד נכה העומדות בפניהם,  וגם אלו שכן מודעים, יש חששות מרובות בהגשת התביעה לקבלת קצבה לילד עם נכות כדי לא לסמן את הילד כאדם עם מוגבלות כזו או אחרת.

חשוב לדעת כי הטבות וזכיות יכולים לשפר את איכות החיים של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים והכי חשוב הטבות וזכויות יכולות לשפר ולהקל משמעותית את איכות החיים לילד הנכה, היקר להם מכל. לרוב מימוש הזכויות וההטבות הרפואיות שלהם זכאים ההורים והילד עם הצרכים המיוחדים עשוי לשנות את הסטטוס הקיים בצורה משמעותית מאוד.

 

להורים שילדם עם מוגבלות ישנן זכויות והטבות להם הם זכאים, בתחומים שונים:

תעסוקה

  1. ימי היעדרות ושעות סיוע: לאחר שנה במקום העבודה, לכל אחד מההורים קיימת אפשרות לנצל 18 ימי מחלה או חופשה צבורים, על פי בחירתם (בנוסף לימי המחלה שהוגדרו בחוזה העבודה), בנוסף ההורה זכאי להיעדר עד 52 שעות בשנה לטובת סיוע לטובת הילד בנסיבות המחייבות היעדרות וזאת ללא ניכוי משכרו.

    ניצול הזכאות אל מול המעסיק. לצורך ניצול ימים אלו יש להביא אישור כללי של רופא על מצב הילד ואישורים פרטניים על היעדרות. במהלך ימי ההיעדרות זכאי העובד לקבל דמי מחלה או תשלום דמי חופשה החל מהיום הראשון להיעדרותו.

    העובד יהיה זכאי להיעדר עד 18 ימים נוספים בשנה (סה"כ 36 ימי היעדרות) על חשבון ימי המחלה או החופשה, ועד 52 שעות נוספות (סה"כ 104 שעות בשנה) ללא כל ניכוי מהשכר בכל אחד מהמקרים הבאים:

    בן הזוג של העובד (שכיר או עצמאי) לא נעדר מעבודתו לצורך ליווי והשגחה של האדם עם המוגבלות.

    העובד הוא הורה עצמאי (הורה יחיד). למידע נוסף ראו ימי מחלה לצורך סיוע אישי של הורה עצמאי (הורה יחיד) לאדם עם מוגבלות.

    האדם עם המוגבלות נמצא בחזקתו הבלעדית של העובד.

  1. הנחה במס הכנסה: זכאות הינה לפי סוגי המוגבלות, הכרה בביטוח לאומי. יש לפנות למס הכנסה ולמעסיק להסדר נושא זכאות זה. על ההורה לסמן ולהצהיר בטופס 101 המוגש למעסיק בתחילת העבודה ובתחילת כל שנת מס בחלק שבו מבקשים פטור או זיכוי ממס .

    ניתן לקבל 2 נקודות זיכוי מס הכנסה למשפחה. הזיכוי ניתן במשכורתו של אחד הורים ולכן כדאי להגדיר זכאות זו על ההורה שמרוויח יותר או שהוא עצמאי. (הורים שאינם נשואים או גרושים/פרודים שאינם מנהלים משק בית משותף, וילדם מקבל גמלת ילד נכה, זכאים שניהם לנקודות הזיכוי.

 

  1. במידה ויש 2 ילדים המקבלים קצבת נכות, קיימת זכאות ל 4 נקודות זיכוי במס הכנסה (2 נקודות זיכוי עבור כל ילד). ניתן להגדיר את נקודות הזכיוי או להורה אחד או לחלק בין 2 ההורים, 2:2.

 

  1. הורים זכאים לקבלת החזרי מס רטרואקטיביים עבור 6 השנים הקודמות לתאריך הבקשה (ובלבד שהזכאות הייתה קיימת במהלך אותן שנים), בתוספת ריבית והצמדה כמקובל במס הכנס. לקבלת ההחזר יש להגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים.

 

  1. איסור אפליה -אל מול נציב שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות/מעסיק. אי קבלה למקום עבודה, הרעת תנאים או פיטורין משל טיפול בילד עם מוגבלות הינם אפליה אסורה בחוק!

 

  1. פטור מהתייצבות בלשכת התעסוקה לטובת קבלת הבטחת הכנסה לאחד מן ההורים לילד עד גיל שנתיים בהתאם לאישורים רפואיים רלוונטיים אל מול לשכת התעסוקה.

 

הטבות

  1. תשלום מים – זכאות לצריכת מים נוספת בתעריף נמוך. העונים לקריטריונים, זכאים לתוספת חודשית בשיעור של 3.5 מ"ק בתעריף נמוך עבור צריכה ביתית בבית בו מתגורר הזכאי. בדיקה מול חברת המים ברשות המקומית. למידע נוסף.
  2. תשלום חשמל -בדיקה מול חברת חשמל
  3. הנחה בארנונה – הורים לילד המקבל גמלת ילד נכה זכאים להנחה בתשלומי הארנונה. זכאים גם הורים לבוגר המתגורר בבית ומקבל קצבת נכות, בתנאי שקיבל בעבר גמלת ילד נכה.
    גובה ההנחה ניתן על-פי החלטת הרשות המקומית ומשתנה מרשות לרשות.
    ההנחה המקסימלית בגין ילד עם מוגבלות היא בגובה של 33% עבור שטח של 100 מ"ר.
  1. הנחה בבזק – להורים שילדם מקבל גמלת ילד נכה בשיעור של 100% קיימת הנחה עבור דמי שימוש קבועים, דמי העתקת והתקנת קו טלפון והנחה בפעימות מונה לחודש.

 

  1. פטור ממס על פדיון מוקדם של קופת גמל: הורה לילד שנקבעה לו נכות בשיעור של 75% לפחות לצמיתות, פטורים מתשלום מס הכנסה במשיכת כספי קופת גמל לפני מועד הפרעון. הזכאות מותנית בכך שהפגיעה שגרמה לנכות אצל הילד אירעה לאחר פתיחת החשבון בקופת הגמל. אם הילד מקבל גמלה בשיעור נמוך מ- 188%, או שנקבעה לו נכות בשיעור הנמוך מ- 75%, ניתן לעבור ועדה רפואית לפטור ממס הכנסה שתיקבע אם קיימת זכאות לפטור.
  2. פדיון מוקדם של תוכנית "חיסכון לכל ילד" – הורים לילד שנמצא במצב רפואי שמסכן את חייו, יוכלו למשוך את כספי החיסכון לפני הגיעו של הילד לגיל 18, לצורך מימון צרכיו הרפואיים ובאישור רופא מטעם הביטוח הלאומי. לאחר אישור הרופא, יופקד בחיסכון מענק בסך 510 ש"ח (במקום בגיל 18), וההורה יוכל למשוך את כספי החיסכון. לאחר המשיכה ימשיך הביטוח הלאומי להפקיד כסף לחיסכון עבור הילד, עד שיגיע לגיל 18. בגיל 18 לא יופקד מענק בסך 510 ש"ח (בגלל שהוא כבר שולם במועד המשיכה), אך אם הילד ימשיך לחסוך עד גיל 21 הוא יקבל את המענק הנוסף בסך 510 ש"ח שמשולם בגיל 21.

 

  1. חסרי דיור שהם הורים לילד המקבל קצבת נכות זכאים להלוואה מיוחדת ברכישת דירה. זו זכות נדירה ויקרה, לרוב כאשר יש מוגבלות בניידות. הגשת בקשה אפשרית רק לאחר גיל 3 של הילד ונדרשת חוות דעת סוציואקונומית מהרווחה. למידע נוסף: https://katzr.net/ddcd37

 

  1. סיוע בדיור: הורים לילדים שניידותם או תפקודם מוגבלים בשל מחלה או פגיעה וזקוקים להתאמות בדירתם, יכולים לקבל ממשרד הבינוי והשיכון סיוע כספי להתאמת הדירה.

 

  1. הנחה במס רכישה: הורים לילד המקבל גמלת ילד נכה בשיעור של 100% עשויים להיות זכאים לתשלום מס רכישה מופחת (0.5% בלבד) בקניית דירה למגורי הילד. בנוסף על הזכאות לגמלה, יש לקבוע לילד נכות רפואית לצמיתות בשיעור של 100% על-ידי ועדה מיוחדת של המוסד לביטוח לאומי. ( 100% גמלה זה לא 100% נכות רפואית) .

 

האם אלו כל ההטבות שיש כיום? אלו ההטבות 'המקובלות' בקרב הורים גרושים. כמובן שיש מגוון הטבות כלליות נוספות.

בין ההתמודדויות ואתגרי היומיום השונים של הורים שמגדלים ילד נכה עם ליקויים, ישנה התמודדות משמעותית וגדולה והיא הדאגה היום יומית במחשבות כיצד הוא יהיה עצמאי?

איך אני כהורה יכול לתת / לעשות את כל מה שביכולתי לעזור ולסייע שיהיה לו טוב ולו במעט לתת סוג של עצמאות.

מעבר למורכבות בגידול ילדים בעלי צרכים מיוחדים מבחינת הזמן והקשב שהם דורשים, ברור כי הם דורשים גם הוצאות כלכליות נוספות, או פשוט מקשים על ההורים להמשיך בשגרת העבודה שהייתה להם טרם הגעת הילדים לעולם.

לכן מניסיוני לאמא לילד מיוחד, ליקטתי במסגרת תפקידי את רוב המידע (כמובן תמיד הלמידה היא אין סופית) לתת עבור ההורים את כל העזרה שניתן לתת גם במסגרת הזכויות דרך הרשויות וגם מהעולמות של הביטוחים הפרטיים ועד לזכאויות בקופות הפנסיה.

מוזמנים לפנות אלי לקבלת פרטים נוספים, מזכירה שאנחנו קהילה אחת גדולה גם אם התגרשנו.

הילדים הם בסדר ראש העדיפויות!

לפנות להכוונה ולקבלת מידע יכולה רק לעשות טוב למיוחדים שלנו ולנו 😊

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.