גם אופנוע, בדומה לכל הרכבים במדינת ישראל, מחויב בביטוח חובה, כאשר לבעלי האופנוע ניתנת אפשרות לבחור לבטח את האופנוע שברשותו בביטוח מקיף, שיבטח אותו מפני
נהגים רבים מעדיפים לנהוג על אופנוע בשל היתרונות הרבים של האופנוע, הוא חסכוני, אין בעיות חניה ותמיד אפשר לקצר את זמן העמידה בפקקים. אך לצד היתרונות הרבים, הנהיגה באופנוע מהווה סיכון ממשי לתאונות ולפגיעות גוף בעת הנסיעה.
בעוד שחברות הביטוח נלחמות על ביטוח של כל רכב בעל ארבעה גלגלים, בעלי רכב דו גלגלי נתקלים במציאות הפוכה. רוב חברות הביטוח נמנעות מלבטח את רוכבי האופנועים והקטנועים וגם החוק אינו מחייב אותם לבטח את נוסעי הרכב הדו גלגלי.
ביטוח של רכב דו גלגלי מהווה סיכון עסקי עבור חברות הביטוח. רמת השכיחות של המעורבות שלהם בתאונה גבוהה וקל מאוד לגנוב אותם, וכך יוצא שרוב חברות הביטוח אינן מתעסקות כלל בביטוח של אופנועים וקטנועים, ואלו שכן מבטחות, גובות מחיר יקר וגבוה עבור פוליסת הביטוח.
כדי לתת מענה למצב זה הוקם ביטוח הפול. ביטוח הפול היא המאגר לביטוח רכב בישראל העוסק בביטוח סיכונים מיוחדים של רכב. ביטוח הפול מבטח רכב מנועי שחברות הביטוח האחרות מסרבות לבטח ואת מבוטחי הרכב הדו גלגלי.
אומנם, ביטוח הפול מספק פתרון ביטוחי לבעלי הרכב הדו גלגלי, אך מחירי הביטוח שלו גבוהים מאוד ביחס לשוק הביטוח לרכבים ובנוסף, הביטוח בפול אינו לוקח בחשבון משתנים כמו תביעות קודמות או היעדר תביעות, סוג הרכב הדו גלגלי, אופן השימוש וסוג הנהג.
החוק קובע כי כל רוכב דו גלגלי חייב לבטח את הכלי הנמצא ברשותו בביטוח חובה. ביטוח החובה של רכבים דו גלגליים מיועד לכסות נזקי גוף של הרוכב, של נוסעים נוספים ושל הולכי רגל במידה והם נפצעו כתוצאה ממעורבות בתאונה עם רוכבי קטנוע או אופנוע.
בנוסף לרכישת ביטוח חובה לפי החוק, רשאי בעל האופנוע לרכוש פוליסות ביטוח נוספות כמו ביטוח מקיף, ביטוח צד ג' ועוד. כמו בביטוח רכבים , גם הביטוח המקיף לרוכבי האופנועים נועד לכסות נזקי רכוש, כמו תאונה ופגיעה באופנוע, גניבה, שריפה נזקי רכוש וצד שלישי ועוד.
תעריפי ביטוח החובה נקבעים בהתאם למספר גורמים. דגם הקטנוע, שנת ייצור, סמ"ק ועוד, גיל הרוכב, ותק הנהיגה על רכב דו גלגלי, דרכי הניידות ואופן השימוש כמו למשל נסיעות בין עירוניות קצרות, עבודות משלוחים ועוד ותביעות ביטוח במהלך שלוש השנים המקדימות למועד חידוש ביטוח החובה לקטנוע.
בעלי האופנועים טוענים כי תעריפי הביטוח הנגבים מהם גבוהים מאוד ומוגזמים. לטענתם גובה הפרמיות המוגזם של ביטוחי החובה גורם להם להימנע מרכישת פוליסות נוספות כמו ביטוח מקיף או ביטוח צד שלישי.
חשוב לציין כי בהתאם לנתוני האוצר למעלה מעשרים וחמישה מבעלי הרכב הדו גלגלי אינם רוכשים אפילו ביטוח חובה בשל המחיר הגבוה, על אף שהחוק מחייב אותם לרכוש ביטוח חובה.
בתחילת 2008 חוקקה הכנסת חוק חדש באשר לביטוח החובה לרכב דו גלגלי. החוק דן בשאלה כיצד תתחלק האחריות במקרה של תאונה שבה מעורבים מכונית עם רכב דו גלגלי
עד שנת 2008 היו המבטחים מתחלקים בעלויות באופן שווה, אך יוזמי החוק החדש ביקשו להטיל את מלוא האחריות והנשיאה בנזקים על מבטחי המכוניות בטענה כי הם "הצד החזק" בתאונה.
המפקח על הביטוח התנגד לכך, ולכן הוחלט לבסוף לחלק את העלויות שבעים וחמישה אחוז לעומת עשרים וחמישה אחוז. מבטחי המכוניות יישאו בעלות של שבעים וחמישה אחוז ואילו מבטחי הרכב הדו גלגלי יישאו רק בעלויות של עשרים וחמישה אחוז.
על אף התקוות כי החוק החדש יוזיל את תעריפי ביטוח החובה לרכב הדו גלגלי, שכן חברות הביטוח לוקחות על עצמן סיכון מופחת, המפקח על הביטוח הודיע כי הצעת החוק שעברה בכנסת לא תשפיע על מחירי ביטוח החובה של הרכב הדו גלגלי, והכסף הנותר יצמצם את ההפסדים הרבים שיש למאגר הפול בעקבות מכירת פוליסות ביטוח לרוכבי האופנועים ובשל המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות.
בסוף שנת 2009 נכנסה לתוקפה רפורמה חדשה בביטוחי החובה בישראל, רפורמה שנועדה בין השאר גם לתגמל נהגים זהירים. כתוצאה מכך גם בתחום ביטוחי החובה לאופנועים וקטנועים מוצעים שני סוגים עיקריים של ביטוחים.
ביטוח חובה ללא השתתפות עצמית וביטוח חובה עם השתתפות עצמית.
ביטוחי החובה עם השתתפות עצמית מציעים שלושה מרכיבים עיקריים לפיצויים:
בעקבות הרפורמה החלו חברות ביטוח נוספות להציע פוליסות ביטוח לרוכבי האופנועים. מחירי הפוליסות שמציעות חברות הביטוח השונות משני הסוגים נמכרות במחיר אחיד על ידי כל חברות הביטוח, כאשר פוליסות הכוללות השתתפות עצמית נמכרות במחיר זול יותר מאשר פוליסות ללא השתתפות עצמית.
ביטוח החובה נועד לכסות נזקי גוף שנגרמו לרוכב המעורב בתאונה ללא קשר לשאלה מי היה אשם בתאונה. אם רוכב האופנוע, לדוגמא, החליק על כתם שמן ברחוב ונגרמו לו שפשופים ומכות יבשות הוא יהיה זכאי לפיצוי שינוע בין אלפי שקלים עד לעשרות אלפי שקלים בהתאם לנסיבות ולמספר הטיפולים שהוא קיבל. אך אילו הוא היה רוכש פוליסת ביטוח הכוללת השתתפות עצמית הוא לא היה זכאי לכל תשלום.
בפוליסה עם השתתפות עצמית מוותר המבוטח מראש על פיצוי של כאב וסבל עד לגובה של 25.000 שקלים ופיצוי עבור שבעה ימי העבודה הראשונים שבהם לא עבד בעקבות התאונה.
הרוכב אומנם רכש את הפוליסה במחיר מוזל יותר, בכעשרים אחוז הנחה מעלות הפוליסה, בממוצע של אלף שקלים לשנה, אך אילו היה מעורב בתאונה, כדי להחזיר לעצמו את הפיצוי האבוד של 25.000 שקלים הוא צריך לפחות עשרים וחמש שנים של רכיבה על אופנוע ללא כל מעורבות בתאונה כדי להחזיר לעצמו את הוויתור על עשרים וחמישה אלף השקלים.
אצל מבוטחים רבים, ובעיקר אצל בני נוער, הנחה בת כמה מאות שקלים בשנה תמורת ויתור על חלק מהפיצוי במקרה של תאונה, נראה כעסקה הוגנת. אך בפועל פוליסת הביטוח הכוללת השתתפות עצמית מיטיבה יותר עם חברת הביטוח ופחות עם המבוטח. הנזק הממוני הנגרם לנהג המבוטח בפוליסת בעלת רכיב השתתפות עצמית גבוה ומשמעותי יותר מאשר ההנחה הניתנת ברכישת פוליסת ביטוח מסוג זה.
חברות ביטוח מסוימות מציעות לרוכבים הדו גלגליים הרוכשים פוליסת ביטוח מוזלת הכוללת השתתפות עצמית, לרכוש פוליסה נוספת, פוליסת ביטוח תאונות אישיות בטענה כי הפיצוי שתקבלו בפוליסה זו יהווה השלמה לפיצוי שעליו ויתרתם עקב ההשתתפות העצמית. גם פוליסה זו לא תמיד כדאית מאחר והיא מציעה סכומי כסף נמוכים שאינם מהווים פיצוי הולם בעת פגיעה.
לסיכום, לפני שאתם רוכשים פוליסת ביטוח לקטנוע או אופנוע מומלץ לעשות סקר שווקים, ללמוד את כל מרכיבי הפוליסות המוצעת ולהשוות את מרכיבי הפוליסות השונות בהתאם לצרכים ולאופן השימוש שלכם ברכב הדו גלגלי.
גם אופנוע, בדומה לכל הרכבים במדינת ישראל, מחויב בביטוח חובה, כאשר לבעלי האופנוע ניתנת אפשרות לבחור לבטח את האופנוע שברשותו בביטוח מקיף, שיבטח אותו מפני
נהגים רבים מעדיפים לנהוג על אופנוע בשל היתרונות הרבים של האופנוע, הוא חסכוני, אין בעיות חניה ותמיד אפשר לקצר את זמן העמידה בפקקים.