ארנפלד סוכנות לביטוח

מימוש זכויות רפואיות – כל מה שחייבים לדעת

חליתם? נפצעתם? קודם כל – מצער אותי לשמוע. תרגישו טוב ותהיו בריאים. עכשיו בוודאי תפנו למדינה, לביטוח לאומי, ותרצו לממש את הזכויות הרפואיות שמגיעות לכם על פי חוק. לצערי הרב, וזה מוסכם באופן רווח על ידי כמעט כל מי שתשאלו – זה לא יהיה תהליך קל או ידידותי. הביטוח הלאומי מוכר לציבור בתור גוף שקשה לפנות ולעבוד מולו, הוא ידוע כגורם שמערים קשיים על המבוטחים.

מדובר בהליך בירוקרטי מייגע שבו יתזזו אתכם ותדרשו להציג כמות גדולה של מסמכים ואישורים, וזה עשוי לקחת חודשים רבים עד שהזכויות הרפואיות שלכם יתממשו באופן מלא.

אני ממליץ לא לנסות לעשות את זה לבד, אלא לפנות לחברה למימוש זכויות רפואיות, להבטיח להם מה שירצו בתמורה (אחרי מיקוח כמובן), ולתת להם לשבור את הראשון ולהכנס לכל הבלאגן הזה במקומכם, או שהם ילוו אתכם בתהליך. בהרבה מקרים, אם תעיזו לנסות לעשות דברים לבד, תקבלו סכומי פיצויים נמוכים משמעותית מאלו שהייתם מקבלים באמצעות ייעוץ חיצוני אובייקטיבי, או שאחוזי הנכות שלהם תהיו זכאים יהיו נמוכים ממה שייעוץ חיצוני אובייקטיבי היה יכול להשיג עבורכם (ולכן גם הפיצוי או ההטבות יהיו נמוכים יותר).

 

היכונו לחקירה צולבת: וועדה רפואית

ככל הנראה נקודת הפתיחה שהיא גם קו הסיום שלכם היא הוועדה הרפואית. מאחר וכל מבוטח, הפציעה או החולי שלו מאוד אישי ושונה מפציעה או חולי של מבוטח אחר, מנהל הביטוח הלאומי וועדות רפואיות, בהן מתקיים שימוע (או כמה שימועים) מול המבוטח או מי מטעמו שבהם הביטוח הלאומי לומד להכיר את פרטי המקרה הספציפי, ולפיו הביטוח הלאומי שופט מהן ההטבות, ההקלות או הפיצויים המגיעים למבוטח מסוים. אל וועדה רפואית שכזו רצוי להגיע עם כל פיסת תיעוד, מסמך, בדיקה או אישור שקיבלתם במהלך בדיקות רפואיות שחוויתם בזמן הטיפול הרפואי שלכם בעקבות המקרה. כל מה שיכול לשפוך אור על מצבכם הרפואי העדכני צריך להכנס איתכם לאותו שימוע מול הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. אחרי שהוועדה הרפואית תשמע אתכם, תצפה במסמכים ותלמד את המקרה הספציפי שלכם לעומק, היא תקבל החלטה בנוגע למצבכם הרפואי, ותחליט מה מגיע לכם בדיוק (והאם בכלל מגיע לכם) לקבל מביטוח לאומי.

יהיה עליכם להמציא, לאתר ולהפיק את המסמכים הדרושים כדי למקסם את התוצאות מאותה וועדה רפואית. תצטרכו לוודא מראש אילו מסמכים כדאי לכם להגיש, ואיך להציג אותם בצורה המיטבית מול הוועדה. במידה ולא יהיו בידיכם המסמכים הדרושים והמתואר בהם לא יהיה אופטימלי ומדויק אל מול מצבכם הרפואי העדכני – כנראה שתסבלו מוועדה רפואית שמוטת נגד מצבכם, ויהיו לכך השלכות לגבי הפיצוי, ההטבה או ההקלות שתקבלו. במילים אחרות: תקבלו פחות ממה שמגיע לכם, שזה מצב שאף אחד לא רוצה להיות בו.  אם תקבלו ייעוץ מול חברה למימוש זכויות רפואיות, ובהנחה שמדובר בחברה טובה ואמינה – הם יודעים בדיוק אילו מסמכים יש להציג עבור כל מקרה, איך המסמכים אמורים להראות בדיוק, ואיזה מידע המסמכים אמורים להכיל, וידאגו שתגיעו לוועדה הרפואית מוכנים היטב. ליווי שכזה מצד מומחים ומנוסים בוועדות רפואיות יעזור לכם הרבה – תוכלו לקבל עזרה בבניית התיק הרפואי האישי שלכם, לוודא שהוא מכיל את כל המידע והמסמכים הדרושים, לקבל עזרה והכנה לפני הוועדה, ואולי אפילו לנהל סימולציות של הוועדה לפני הוועדה האמיתית, כך שתהיו מוכנים לוועדה כמו שצריך. בוועדה הרפואית עצמה, אם אינכם מוגבלים מלדבר או להופיע לבדכם – תהיו ברשות עצמכם. הוועדה הרפואית היא אישית ואך ורק המבוטח עצמו מגיע אליה אל מול חברי הוועדה.

השכר של חברות למימוש זכויות רפואיות לרוב הוא נגזרת מתוך הפיצוי שתקבלו. האמת? שרוב החברות המקצועיות למימוש זכויות רפואיות ידעו להגיד לכם כבר בהתחלה, באחוזי דיוק מעולים, מה הצפי לגבי קבלת הפיצוי מביטוח לאומי, ומה הסכום המשוער אותו תקבלו מביטוח לאומי, כבר אחרי ששמעו על המקרה הספציפי שלכם ולמדו להכיר אותו לעומק. באופן כזה השכר על הייעוץ שתקבלו הוא רק פונקציה של כמה שתקבלו מהביטוח הלאומי, מה שהופך את מימוש זכויותיכם הרפואיות באמצעות ייעוץ מקצועי לכדאי ואפילו הכרחי. התחום הזה מוסדר ומפוקח לחלוטין במדינה שלנו – יש בו מותר ואסור על פי חוק! מה שידרש ממכם לשלם עבור הייעוץ שתקבלו הוא כקבוע בחוק במדינת ישראל, לא רשאים לבקש ממכם יותר ממה שנקבע בכנסת בתור שכר הטרחה של חברות למימוש זכויות רפואיות.

הסיוע שינתן לכם הוא לא רק מול הביטוח הלאומי. נכון, בסופו של דבר סוף התהליך הוא מול הביטוח הלאומי – שהם מספקים את הפיצוי, ההקלות או ההגדרה של אחוזי נכות מסויימים, אבל בדרך אתם צפויים לעבור דרך עוד גופים מרכזיים במדינה כגון מס הכנסה, חברת ביטוח פרטית, משרד הבריאות וכדומה. גם מולם תתקלו בהליכים בירוקרטיים ארוכים, קשים ומייגעים, וגם שם, חלק מהתפקיד של חברה למימוש זכויות רפואיות הוא לעזור לכם גם מולם. כדי לקצר את משך חיי התהליך, הפשטות שלו, ולמקסם את התוצאות ממנו – חשוב להעזר בייעוץ מקצועי.

 

האם מגיעות לי זכויות רפואיות בכלל?

נושא המודעות הוא עקב אכילס של כל נושא מימוש הזכויות הרפואיות בישראל. מסתובבים בינינו אזרחים רבים במדינה, שנמצאים במצב רפואי שמצדיק קבלת סיוע מביטוח לאומי, אך פשוט לא מקבלים ולא יקבלו את הסיוע שדרוש ומגיע להם על פי חוק עד שיתעוררו. הפניה לביטוח לאומי היא באחריות המבוטח והיא חייבת להיעשות באופן ישיר וייזום על ידו. ביטוח לאומי לא מחפש פצועים או חולים ומציע להם את שירותיו.

קיימים מקרים רבים בהם לאדם מגיע סיוע מביטוח לאומי, אך הוא אינו מודע לכך שמצבו מוגדר כזכאי לסיוע ואינו מתקדם בנושא עקב בורות וחוסר מודעות. ההמלצה שלי היא פשוט לבדוק, לקרוא, לחקור ולדעת, ובכל מקרה להגיע לפגישת ייעוץ (שלרוב היא ללא התחייבות וללא תשלום) מול חברה למימוש זכויות רפואיות, כדי להבין האם יש סיכוי שאתם זכאים לסיוע מהביטוח הלאומי. זה לא משנה אם המקרה שלכם קל או כבד, אם הפציעה רצינית או קלילה, בכל מצב קטן שבו שגרת החיים שלכם מופרעת (גם אם רק מופרעת בקטנה, לא בהכרח מופסקת לחלוטין) עקב מצב רפואי – זה שווה בדיקה.

אם אתם תלושים מהמציאות ואין סיכוי שתהיו זכאים לסיוע כלשהו מהביטוח הלאומי, סביר להניח שבשיחה הטלפונית, עוד לפני שתגיעו לפגישה מול יועץ מטעם חברה כלשהי למימוש הזכויות שלכם, תעודכנו לגבי כך ויורידו אתכם מכל הסיפור. מאחר ומסתובבים במדינה אנשים רבים שכן זכאים לסיוע, לא מודעים לכך ופשוט לא דואגים לעצמם, עדיף לנקוט במשנה זהירות, לבדוק ולוודא ב-100% שהמקרה שלכם אינו זכאי לסיוע, לפני שתניחו הנחה שאינכם זכאים לו. עדיף להיות זהירים ולהתחיל תהליך לשווא, מלפספס אלפי שקלים או הקלות במסים מאחר ולא בדקתם משהו. אל תניחו לעולם שהמקרה שלכם "קל מידי" או אינו זכאי לסיוע – בדקו זאת!

בכל מקרה, אם הגעתם לכתבה הזו אני יכול להניח שרפואית מצבכם אינו אידיאלי, סביר להניח שנפצעתם או חליתם, או שאתם חולים כבר זמן רב ורק עכשיו אתם דואגים לבדוק את זה. אני מאחל לכם בריאות מלאה ושלמה ושתחזרו לשגרה מהר ככל האפשר, והמון בהצלחה במאבקכם מול הביטוח הלאומי.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.