ארנפלד סוכנות לביטוח

ההבדלים בין פיצוי לשיפוי בתביעות ביטוח

פוליסות ביטוח הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. אולם, מתוך החשש העתידי, לעיתים עולה מצב בו איננו מודעים לתנאי חוזה הביטוח, ואף לא מודעים למתכונת התשלום. ככל שברשותכם שני ביטוחים זהים, מצב הנקרא גם כפל ביטוחים, כדאי שתבחנו איזה סוג פוליסה ברשותכם.

אז מהן פוליסות פיצוי ושיפוי?

 

הביטוח ואני

רובנו חוששים מסיכונים. ככל שאנו יכולים לדאוג למנוע את הסיכון, גם אם הדבר כרוך בתשלום מינימלי, רבים מאיתנו יעדיפו לעשות זאת. משכך, נוצר עולם הביטוח. בין אם מדובר בביטוח חיים, רכב, בריאות, דירה ותכולתה ואף ביטוח נסיעות לחו"ל, כאשר יש חשש לסיכון, שיכול לגרור הוצאה כלכלית גבוהה, אנו נעדיף לבטח את עצמנו ולמנוע את הסיכון.

אולם, רובנו לעיתים רוכשים פוליסת ביטוח ללא כל מודעות לתנאים רבים המצויים בו, אשר יכולים להיות חשובים בעת הצורך. אחד הפרמטרים הללו, שחלקנו איננו מודעים כלל לחשיבותו, הוא הפער בין שיפוי לבין פיצוי.

 

אז מה זה שיפוי?

שיפוי הוא תשלום הניתן למבוטח, לאחר השלמת הטיפול או התיקון בעת הצורך. כלומר, שיפוי מהווה בעצם החזר הוצאות הניתן בגין התשלומים שבוצעו. לדוגמה, באם נקלעתם לתאונת דרכים, פוליסת שיפוי תאפשר החזרה של כלל הכספים שהוצאו על תיקון הרכב ועל הטיפול הרפואי, ככל שהיה בו צורך.

משכך, עולה כי בפוליסות שיפוי אין סכום קבוע, למעט מסגרת הכיסוי שנרכשה, וההחזר תלוי בהיקף הכספים שהוצאו לשם תיקון הנזק.

מרבית פוליסות הביטוח אותן אתם רוכשים הן פוליסות שיפוי. לדוגמה, פוליסת ביטוח רכב מעניקה החזר עד גובה הנזק לרכב, בניכוי דמי ההשתתפות. כך גם ביטוחי הדירה ותכולתה, נסיעות לחו"ל, ביטוחים שונים לעסקים וכן הלאה.

 

ומצד שני – פוליסת פיצוי

פוליסת הפיצוי כשמה כן היא, מפצה. במסגרת חוזה הפוליסה, יינתן פיצוי למבוטח, ברגע התממשות האירוע הביטוחי, בהתאם להוראות החוזה. פוליסות אלו יהיו קיימות בעיקר בתחומי נזקי גוף, ומשכך, בגין כל אירוע, אשר מאפשר את הפעלת חוזה הביטוח, יינתן סכום אחר. הרציונל העומד מאחורי פוליסת הפיצוי היא מגבלה משמעותית, בה נתקל המבוטח, והרצון לאפשר לו כלכלה לבחירתו האישית. בין הפוליסות השונות מסוג פיצוי ניתן למצוא, בנוסף לנזקי גוף, גם ביטוח חיים ריסק, ביטוח תאונות אישיות וכן ביטוח לגילוי סרטן ומחלות קשות אחרות.

 

למה זה חשוב?

חשיבות ההבדל בין פוליסת פיצוי לפוליסת שיפוי עולה במקרה של כפל ביטוחים. בעוד פוליסת פיצוי מאפשרת קבלת פיצוי כפול, פוליסות שיפוי אינן מאפשרות כפל פיצוי, שכן מטרתן רק לכסות הוצאות.

לדוגמה, במידה וברשותי שתי פוליסות פיצוי בגין נזקי גוף, אוכל לקבל משתיהן פיצוי במידה ואשבור יד.

אולם, ככל שתכולת הדירה שלי מבוטחת בשתי חברות שונות, אוכל לקבל החזר בעד הוצאותיי רק מכוחה של פוליסה אחת, בעוד השנייה תישאר ללא שימוש. חוסר המודעות הזו יכולה להוביל לשורת תשלומים כפולים, בעיקר לאור העובדה שסדר אינו מנת חלקם של כלל התושבים.

 

הפתרון – הר הביטוח

שירות חדש, אשר מתופעל על ידי משרד האוצר, מאפשר לכם לעשות סדר בבלאגן. בעזרת הקלדת צמד המילים "הר הביטוח" באחד ממנועי החיפוש, תגיעו אל האתר.

לאחר הזנת מספר פרטים אישיים, תחשפו לכלל פוליסות הביטוח שמצויות תחת שמכם. בין מוצרי הביטוח, אותן ניתן לאתר באתר, ניתן למנות ביטוחי רכב, דירה, חיים, בריאות, אובדן כושר עבודה ועוד.

 

סיכום

כולנו רוכשים ביטוחים, אולם איננו מודעים לכלל תנאיי הפוליסה. בין המדדים שיותר חשוב לבחון הוא סוג הפוליסה, שיפוי או פיצוי. ככל שברשותכם פוליסת פיצוי, אין מקום לדאגה, שכן בעת הצורך, תוכלו לממש את כלל הפוליסות שברשותכם.

אולם, ככל שמדובר בפוליסות שיפוי, אשר נועדו לשם כיסוי הוצאות, לא מאפשרות קבלת כפל פיצוי. הדרך הקלה ביותר לבחינת מצב של כפל פיצויים היא כניסה לאתר הר הביטוח, המציג באופן נגיש ומסודר את כלל פוליסות הביטוח שקיימות תחת שמכם.

במידה ואינכם מבינים את הנתונים אשר התקבלו מן הדו"ח ניתן גם לפנות לסוכנותינו ואנו נעבור על הטופס, ננגיש ונשקף את דו"ח הר הביטוח בשפה פשוטה יותר.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.