עולם הביטוח, המוכר לכולנו מעולם הרכבים הפרטיים, אינו חס גם על כלי השיט הימיים. על פי תקנות הנמלים, כל כלי שיט ימי, בהם מצוי אופנוע הים, חייב בביטוח אחריות כלפי צד שלישי, בסכום שאינו נופל מ – 100,000 דולר. אז כמה זה עולה, ואילו ביטוחים נוספים אפשר לרכוש?
ביטוח ימי מהו
כנובע משמו, ביטוח ימי הוא מוצר ביטוח אשר נועד לבטח את הנפשות הפועלות ברחבי הים. רובנו ככולנו מעדיפים לגדר את הסיכונים אשר אנו חשופים אליהם, ומשכך, רבים פונים אל חברות הביטוח לשם רכישת כיסוי ביטוחי לעת נזק.
נציין כי תחת ענף הביטוחים הימיים מצויים שני ענפי משנה עיקריים. הראשון, שפחות רלוונטי לענייננו, הוא ביטוח משלוחים המשונעים בים או באוויר, ביטוח אשר משמש בעיקר את הפועלים בעולם הייבוא והיצוא. הענף השני, הוא עניינינו במאמר זה, הוא ביטוח כלי השיט הימיים, ובראשם ביטוח אופנוע הים.
ביטוח אופנוע ים – חובה סטטוטורית
לשם שימוש בכלי מנועי ימי, לרבות אופנועי ים וסירות, ברחבי המים הטריטוריאליים של ישראל, תקנות הנמלים מחייבות את בעלי אלו ברכישת ביטוח צד ג'. הביטוח האמור צריך לכלול אחריות בהיקף העומד, לכל הפחות, על סך של 100,000 דולר.
לא רק ביטוח – רישיון רכב ורישיון נהיגה
לצד העובדה כי עליכם להיות בעלי כיסוי ביטוחי מסוג צד ג', עליכם לדאוג לקיום של שני רישיונות נוספים, לשם חוקיות השיט. ראשית, עליכם להנפיק לאופנוע הים בבעלותכם רישיון שיט בתוקף, לשם רישומו במרשמי המדינה. שנית, בדומה לנהיגה בכלי רכב ממונע יבשתי, עליכם להחזיק ברישיון נהיגה תקף לכלי השיט.
המקרים המבוטחים תחת פוליסת צד ג'
כאמור, מדובר על ביטוח ברירת המחדל שיש לרכוש כדי להשית אופנוע ים בישראל. אולם, בניגוד למה שניתן לחשוב, החוק אינו דורש לבצע ביטוח חובה בעבורכם, אלא עבור נפגעים חיצוניים בלבד.
פגיעה בעוברי אורח וכלי שיט אחרים
הכיסוי המוענק ברכישת ביטוח זה יסדיר מספר מקרים, בהם פגיעה בנוכחים בים, לרבות שחיינים, מתרחצים וגולשים, וכן בעת פגיעה בכלי שיט אחרים, בהם אופנועים אחרים, סירות ועוד.
לא רק חיצוניים – גם נוסעים נוספים מוגנים
מעבר לכך, מעניק הביטוח הגנה מפני פגיעה בנוסע נוסף על האופנוע. כך, במידה ובעל האופנוע מרכיב אדם נוסף, אשר נפל במהלך הנסיעה מהאופנוע ונחבל, הוא יזכה לשיפוי ביטוחי, עד היקף הפוליסה הקיים.
לא מוגנים – הנהג ופגיעות רכוש
לאחר שפרסנו את כלל המקרים בהם יזכה בעל הפוליסה, או הנפגעים החיצוניים, לשיפוי בגינה, נעמוד על שני מקרים עיקריים בהם לא יזכה בעל הפוליסה לשיפוי, גם בעת התגבשות נזק.
ראשית, לא יקבל בעל אופנוע הים פיצוי במידה והוא עצמו נפגע במהלך הנסיעה. הביטוח המחייב על פי חוק, כאמור, הוא ביטוח צד ג', אשר מעניק פיצוי לניזוקים חיצוניים מכלי השיט, ולא לנוהג בו.
שנית, ביטוח זה לא מעניק גם הגנה מפני נזקים רכושיים. כלומר, במידה והאופנוע נגנב, הושחת או נפגע במהלך תאונה, לא תקבלו שיפוי בגין הנזקים, ותיאלצו לצאת עם ההשלכות הכלכליות לבדכם.
להימנע מהוצאות גדולות – הרחבות של כיסוי הביטוח
לאחר שראינו כי הביטוח המחייב מגן רק כלפי הוצאות שיתגבשו בגין פגיעה בצד שלישי, נעמוד עתה על ההרחבות אשר ניתן לרכוש לשם קבלת שיפוי בגין נזקים שונים, בין אם אתם מעוניינים לבטח את הכלי מפני גניבה, ובין אם ברצונכם להשתמש באופנוע או הסירה לביצוע ספורט ימי.
ביטוח תאונות אישיות
בדומה לפוליסת החובה בכלי הרכב הממונעים היבשתיים, פוליסה זו מעניקה כיסוי ביטוחי לכל מי שמצוי על האופנוע, הן בעלי האופנוע והן הנהג, בהיקפים משתנים. אולם, נציין כי ככל הנזקים נגרמו לצדדים בשל שימוש בכלי לביצוע ספורט ימי, כלומר, להשטת בננה או אבוב, לא יתקבל שיפוי.
ביטוח ספורט ימי
בניגוד לפוליסה לעיל, במצבים אלו כן יתאפשר שיפוי לאלו אשר ביצעו ספורט ימי מכוח הכלי. בכל תאונה שנגרמה בעת ביצוע סקי מים, בננה או אבוב, יקבלו הניזוקים שיפוי, בהתאם לגובה הפוליסה.
ביטוח מקיף – שקט נפשי
מעניק הגנה מקיפה לכלי השיט. כך, במידה ונגנב הכלי או באם ניזוק במהלך נסיעה או בחניה, יוכל לקבל בעל הכלי שיפוי בהתאם. ביטוח זה אף כולל את ביטוח צד ג', שכאמור, מחייב לשם שימוש בכלי, כחלק מהפוליסה הכללית.
לצד זאת נציין כי יש לשים לב לתנאי הפוליסה, שכן לא פעם זו תחייב אחסנה של האופנוע או הסירה בתנאים מוגדרים, לרבות קשור, במחסן נעול ועוד.
ביטוח נגרר – פוליסה נוספת שצריך לרכוש
בנוסף לפוליסת הביטוח המחייבת שצוינה לעיל, היא פוליסת צד ג', מוטלת חובה על בעלי כלי שיט לרכוש ביטוח נגרר כלפי צד ג'. הנגרר, אשר משמש להעברת כלי השיט ממקום למשנהו, מחייב גם הוא את בעל אופנוע הים לשם שימוש חוקי.
לפני המחירים המוצעים בשוק – עצות הזהב
קוד הדגם – מבטיח אחריות שקטה
ההמלצה הראשונה, בטרם תעברו לשיעורי התמחור המוצעים לביטוח, היא לבחון את קוד הדגם של הכלי המבוטח, המופיע על גבי הפוליסה. בעת הפעלת פוליסת הביטוח, בשל קרות נזק, יוענק כיסוי ביטוחי בהתאם לקוד הדגם בפוליסה בלבד. במידה וקוד הדגם יהא שגוי, תאלצו להתמודד מול פגמים בירוקרטיים רבים, אשר יערימו עליכם קשיים לא מבוטלים, ובמקרים חריגים וקיצוניים, ייתכן שלא תזכו לקבלת שיפוי.
נפגעת – לא שילמת
המלצה נוספת נוגעת לביטוח נוסף, המומלץ לרכישה על ידי בעל אופנוע הים. ההמלצה העיקרית היא רכישת פוליסת ביטוח תאונות אישיות, שכן כאמור לעיל, ביטוח צד ג' אינו מעניק שיפוי לנוהג בכלי. במידה ותעשו תאונה באחד הימים, תמיד תעדיפו שהוצאות הטיפול הרפואי יושתו על חברת הביטוח.
אם רכשתם ביטוח מקיף – וודאו שהכל מבוטח
לבסוף, עולה המלצה הנוגעת לרכישת ביטוח מקיף לאופנוע הים. ככל שרכשתם ביטוח זה, מומלץ לוודא כי כלל האביזרים הנלווים לאופנוע, בהם מיגונים שונים ומנועים חיצוניים, רשומים בפרטי הפוליסה. ככל שאלו רשומים, בעת התגבשות נזק לאחד או יותר מהם, תזכו לקבל שיפוי.
טווחי מחירים משוערים
להלן טווחי המחירים של פוליסות הביטוח, הן החייבים על פי דין והן האופציונליים בלבד. שוטו באופן זהיר ותהנו!
ביטוחי חובה:
- ביטוח צד ג': 350 – 320 דולר.
- ביטוח צד ג' לנגרר – 470 – 420 דולר.
ביטוחי רשות:
- ביטוח תאונות אישיות – 50 – 30 דולר.
- ביטוח ספורט ימי – 120 – 80 דולר.
- מקיף (הכולל צד ג') – 850 – 810 דולר.
- ביטוח חובה לנגרר – 280 – 220 דולר.