ארנפלד סוכנות לביטוח

מרכז הסליקה של חברות הביטוח – חשיפת ההיסטוריה של הרכב

מתכוונים לרכוש בקרוב רכב יד שנייה? תוכלו לחשוף את ההיסטוריה הביטוחית של הרכב בקלות וכך להבין האם הרכב היה מעורב בתאונה בעבר.

אם אתם לפני רכישה של רכב יד שנייה (או שלישית, או רביעית…) ואתם מודאגים שמא תעקצו או שלא יהיו שקופים אתכם מספיק, יש לכם איך לגשר על הפער ולהיחשף לעברו הביטוחי של הרכב. תמורת תשלום סמלי של עשרה ש"ח, תקבלו מאיגוד חברות הביטוח את האפשרות לצפות במידע רשמי שמכיל תיאור ההיסטוריה הביטוחית של כל מכונית במדינה.

המידע ינתן אך ורק למי שרשום כבעל הרכב, ותאלצו להעזר בו כדי להוציא את הדו"ח והוא אמור לספק לכם אותו.

 

איך זה עובד ואיך מוציאים את ההיסטוריה הביטוחית של כל מכונית?

את המאגר מנהל איגוד חברות הביטוח, והוא ניתן דרך אתר האינטרנט של מרכז הסליקה של חברות הביטוח. מרכז הסליקה מנהל את התשלומים למבוטחים, ולכן יש בו מידע לגבי כל תביעה ששולמה על ידי חברת ביטוח בגין תאונה או כל נזק שנגרם לרכב המדובר.

הדו"ח ניתן אך ורק לבעלים הרשום של הרכב, ותאלצו להזדהות לפני הוצאת הדו"ח, בדרך כלל על פי תשלום באמצעות כרטיס אשראי שרשום על שם בעל הרכב. כאשר תשלמו את העמלה הצנועה של עשרת השקלים, תוכלו להזין מספר לוחית רישוי, ולקבל מידע על היקף הכיסוי הביטוחי לפי שנה, פירוט היסטוריית החברות המבטחות, האם היו תביעות והאם הן שולמו.

במידה ואכן היו תביעות ששולמו, הדו"ח יכיל מידע מורחב ומקיף לגבי אותן תביעות: האם ערך הרכב נפגע, מהו הסכום ששולם, האם הרכב במצב טוטאל לוס או שרק ערכו ירד ובכמה, והאם התביעה סגורה או שמא עדיין פתוחה.

לא יהיה מידע לגבי אופי או מיקום הנזקים ברכב, אבל גודל ירידת הערך והסכומים ששולמו לבעלי הרכב במסגרת התביעה יכולים להעיד על גודל הנזק שנגרם לרכב.

דרך מרכז הסליקה של חברות הביטוח עוברות חברות הביטוח הפניקס, איילון, הראל, הכשרה, AIG, ביטוח ישיר, שומרה, שירביט, כלל, שלמה סיקס, ביטוח חקלאי ומנורה מבטחים, והמרכז שומר נתונים עד 7 שנים אחורה.

 

עבור אילו רכבים לא ניתן לקבל היסטוריה ביטוחית?

במידה ומדובר ברכב מושכר או בליסינג, החברות הללו בדרך כלל לא מבטחות את רכביהן דרך אחת מחברות הביטוח שצוינה מעלה, ולכן הנתון לא יהיה קיים במאגר אם עברו תאונה בזמן שלא היו בבעלות פרטית.

בנוסף, יתכן ורכבים פרטיים שמבוטחים באחת מן החברות שמוזכרות מעלה היו מעורבים בתאונה קלה וחברת הביטוח לא הופעלה, או שהייתה תאונה אך הרכב במקביל לא היה מבוטח כלל, ולכן בשני מקרים אלו גם תהיה תאונה שלא תתועד. המאגר מספק נתונים ביטוחיים והיסטוריה ביטוחית, שזה לא תמיד אחד לאחד היסטוריית התאונות של הרכב.

אם אתם רוכשים רכב יד שניה, לא תוכלו לצפות בנתונים הביטוחיים של הרכב בעצמכם, כפי שנאמר אך ורק בעליו הרשום של הרכב יכול להוציא את הדו"ח, כך שתאלצו לבקש מהמוכר להוציא והלציג בפניכם את הדו"ח המפורט (והוא אמור להסכים אם אין לו מה להסתיר מכם).

 

האם זה טוב וממה כדאי להיזהר?

השירות מוגש לציבור בעלות תפעולית בלבד, כדי לבוא לקראת ציבור הרוכשים ולאפשר להם לרכוש רכב יד שניה בראש שקט יותר. שירותים דומים ניתנים ברחבי העולם ובשעה טובה, הגיע הזמן שגם הציבור הישראלי יתחיל להינות מהם.

בשלב זה, אני חייב להסתייג מעט ולומר כמה דברים.

ראשית, צוינו מקרים למעלה שבהם הרכב היה מעורב בתאונה אך זה לא מתועד במרכז הסליקה, כך שלא תוכלו לדעת על זה טרם הרכישה. שנית, אין לקבל החלטה לגבי הרכישה אך ורק על סמך המידע שיוצג לכם, ומומלץ לשלב קבלת המידע במקביל לבדיקת הרכב במכון בדיקה לפני הרכישה. לא מומלץ לוותר על בדיקת ההיסטוריה הביטוחית של הרכב, שכן עלותה זולה מאוד ויתכן והיא תחסוך לכם כסף רב בעתיד, או שהיא תחסוך לכם כסף רב אם על סמך המידע שתקבלו תחליטו שלא לרכוש את הרכב.

הבדיקה לא תכיל מקרים שלא עברו דרך חברות הביטוח, וכמו כן, מידע לגבי מצבו המכני העדכני של הרכב לא יכלל בה, כמו גם בלאי שגרתי או מוגבר של חלקי וחלפי הרכב. יתכן והנהג העיקרי של הרכב שאתם עומדים לקנות נהג בפראות ובצורה שהורסת את הרכב מכנית, אך מאחר ולא הייתה תאונה לא הפעיל ביטוח, ומצב הרכב מכנית לא טוב. בכל מקרה שווה לוודא שאתם קונים רכב שנבדק במסגרת טיפולים באופן סדיר ובזמן, ולהתרשם פנים אל פנים מהבנאדם שנהג בתור הנהג העיקרי על הרכב.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.